söndag 22 februari 2015

Husprojekt: Nedre badrummet och bastun del 2

Under ett husprojekt står man mången gång i ett vägskäl och funderar vilken väg man skall ta. Den enkla som skulle bli snabbt färdig eller den svåra som kräver pengar och tid. Den enkla blir sällan lika bra som den svåra. När man en gång rivit upp är det stunden för valet. Senare kan man inte ändra sig för då blir det dyrt. Det här veckoslutet stod vi igen och funderade vilken väg vi skulle ta. Ett beslut som gör ett kanske en månads projekt till ett flera månaders projekt. Som alltid hittills ser det ut som om vi väljer den längre vägen. Den som är den rätta, men som gör att ett färdigt hus står ännu lite längre bort.

Min man påbörjade rivandet av bastun redan för en god stund sedan. Först rök bastubänkarna som han brände i bastun. Därefter tog han bort bastuns panel och isolering som troligtvis är kork. Den luktade förfärligt. Under isoleringen fanns betongväggen med svart bitumen på. Han pikade även bort alla kakel från bastugolvet och lyfte ut ugnen. De två utstickade pinnarna är jordvärmerören som kommer in i via bastun och skall dras inom kort till oljepannsrummet.



Badrummets vägg var lika som resten av källaren byggt av först en yttre betongvägg med bitumit-massa på. Därefter stenull som isolering och ett lager betongblock (harkkon) som inre vägg (på finska rivinteeraus). Min man rev inre väggen och isoleringen bort och hittade ett intressant byggtekniskt fel. Då badrummets golv gjutits efter att inre väggen byggts, var det högre upp. Så då man duschade rann allt vatten in i väggen och isoleringen som alltså lägat i vått. Tur nog är det inte material som far illa av det. Efter att han rivit väggen och taket pikade han även bort kaklen i det utrymmet.



Medan jag var på stugan med barnen passade min man på att kolla under golvet. Han märkte att golvet är gjort av tre lager. Först ett lager betong rakt på sanden. Betongen har bitumitmassa på, så det slipper inte och torka. Därefter är det ett tunnt lager styrox som isolering och ett till lager betong. Vägskälet vi står i är huruvida vi skall plocka bort hela golvet och göra samma som i vardagsrummet. Gjuta nytt golv och göra det enligt dagens byggteknik. På så sätt slipper jag även alla värmebatterier i källaren och kan planera helheten friare. I källaren sätter vi istället en elvärmd handduksstege och golvvärme.



Under veckoslutet rev han även mellanväggarna mellan bastun och badrummet samt mellanväggen mellan badrummet och bykrummet. Har alltså fria händer att bestämma hur jag vill ha alltsammans... Dags att ta pennan i handen och testa fram olika lösningar.



Som en sista bild måste jag visa den fina luftväxlingskanalen som gick i badumstaket. Vad tycker ni om byggmaterialet :P


Nu ska jag ta mig en sväng till järnaffären och söka inspiration :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...