onsdag 25 februari 2015

DIY: Stegosaurus-dräkt åt gossen

Sydd av college tyg




Då båda barnen visat stort intresse för dinosaurusar och läst en hel del böcker om dem talas det en hel del om dem. Stegosaurus har varit en av gossens favoriter. Så då jag funderade på vad jag skulle sy för maskeraddräkt åt gossen var valet ganska naturligt. Främsta problemet var att få en dräkt som går att leka i utan att den är i vägen.



Som material valde jag college för att det inte skulle bli för hett. Lämnade även bort ben och armar för att göra helheten svalare och lättare att klä på. Skjortan sydde jag något längre för att den ändå inte skulle kännas som en enkel collegetröja utan som en dräkt.



Största problemet med dräkten var svansen och hur den skulle bli en del av dräkten. Ville ha den som en fortsättningen till resten av taggarna, så valde att forma ryggpartiet så att den hade en svans. Framsidan av svansen sydde jag sedan fast i midjeresoren. Tycker slutresultatet blev lyckat. Så var det ganska roligt att malla in taggarna på rätt ställe och rita ut var det skulle finnas två rader och var en.



Modellen för dräkten är min egen. Lagade en ganska stor huva för att vara lätt att ta av, på och gömma sig i. Modellen är lätt att modifiera för andra varelser. Så tog den heller inte så länge att sy. Satsade inte på insidan av huvan, men det lär inte störa.

Får se vad som står nästa på listan. Så otroligt glad och vild som gossen blev då han tog på sig den, så syr jag gärna många fler. Men några skarpa bilder lär jag inte få av dem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...