söndag 13 december 2015

DIY: Bokstäver av papperssnöre

Så länge jag minns har mina föräldrar har G O D J U L -bokstäverna i köksfönstret. De hör till julen. Så passade på att göra min egen version.



Kombinerade ihop två tekniker. Vira snören på spik, så som vi gjorde tavlorna med barnen, och att stärka papperssnören, som ja gjort lampan och julbollarna.

Började med att rita ut två styrlinjer på en träskiva, för att se till att alla bokstäver är lika höga. Skivan är en bit golvskiva, som är ett poröst material. Därefter ritade jag in med fri hand bokstäverna. Placerade ett smörpapper på skivan före jag började spika. På sätt fastnar inte trådarna i träskivan.



Mätte ut på ungefär papperssnörens längd och doppade dem i lim-vattenblandning. Därefter lindade jag runt spikarna på lite olika sätt. Snyggast blev de bokstäver som jag avslutade med ett varv runt konturerna. Hällde över svart glitter och lät det torka ett dygn.



Nästa dag petade jag loss spikarna med en tång. Höll lätt i tråden för att inte riva sönder allt. Gjorde allt i två etapper, då jag placerat bokstävern ganska tätt.


 Nu ska det firas tredje advent med lite pepparkakebak. Ha en skön söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...