onsdag 23 december 2015

Pyssla med barn: Små mössor av garn

Tösen hade lärt sig göra små mössor på förskolan. De tycks i år vara pop, då jag även stött på dem på flera andra ställen. Så enkla att göra och passar in i årets julgran som är en blandning av glittrigt och hemgjort i naturnära färger.


Mitt justädande har hittills främst varit städande bland tyger och i lådor. Ikväll får jag ta i tu med resten :) Men, det här passa perfekt då jag hittade ett garnnystan i grått bland tygerna. Vi gjorde slut på det och fick fyra fina mössor i granen.

För att laga en mössa behöver man 1 cm av en toapappersrulle i paff och garn. Klippte ca 20 cm lång garnstumpar i mängder med hjälp av att vira dem runt en 10 cm bred linjal och kapa av flera på en gång. Därefter viker man garnet dubbelt och lindar det runt rulle för att till sist dra garnet genom sin egen ögla.Tillräckligt många stumpar sen ett garn runt dem alla som även blir upphängnigen.


I julgranen hänger en massa olika pynt både från tidigare år och i år. Varje år kommer nya hemgjorda pynt i granen. I år hänger där bland annat små paffstjärnor jag målat i svart, pepparkakor i lera från ett tidigare år och mina bollar av papperssnöre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...