onsdag 7 januari 2009

Tygshopping

Hej och välkommen till min blogg.

Idag har det varit kyligt utomhus (närmare 10 minusgrader), så jag har spenderat kvällen inne i värmen. Kanske det blir en ordentlig vinter i år här i Finland. Ute är det isigt, men snö har jag ännu inte sett. Vi hade en ordentlig snöstorm i November, men då var jag i Thailand på bröllopsresa.

Något har jag dock hunnit med redan idag. Köpte lite tyger från tygbutiken, efter att ha planerat syprojekt hela gårdagen. Synd att tygerna alltid måst tvättas först. Skulle gärna börja sy redan idag. Jag är gravid och lillen skall födas i april, så jag köpte bl.a. tyger som passar bebi. Tänkte sy lite söta hjärtan till pinnsängen och några påsar för blöjor till badrummet.



Tack vare mitt jobb som programmerare har jag lisens till Adobe Photoshop, så planerna blir ofta gjorda på datorn. Här är planen för påsarna till badrummet. Behöver tre stycken. Lagar kanske även ett system med tre fickor till pinnsängen med samma utseende. Byter troligtvis ut det bruna tyget mot en ljusblått randigt, men idén syns under, om jag inte hittar ett motsvarande randigt i någon annan bra färg. Är inte så förtjust i ljusblått, så endast balkongen har ljusblå inslag. Tänkte sy små fotspår på voffeltyg och kanta det med samma tyg som fotspåret. Under bilden tänkte jag brodera innehållet på franska. Det kanske jag dock skippar ifall det blir för krångligt. Får se om jag klarar av översättningen då jag endast läst några kurser franska.



Köpte dessutom dynvarsmaterial till sovrummet. Lite romantiskt skall det bli även om min man lite vill ställa sig på tvären. Det blev tyger designade av Laura Ashley i beiget.



Dyninnehållet har jag köpt från Ikea. Dynorna är 65x65 stora, så det passar med ett lite större mönster. Bakom dynorna kommer en mörkbrun "madrass" i Indiskt bommull, som passar in i en lucka i sängen min man byggt åt oss. Rummet är annars inrett i beiget och brunt med några detaljer i ljusrött. Babins saker skall även passa in i sovrummet, så det kommer kanske in lite pastellgrönt, då vi inte vet bebins kön. Alla gissar dock på ljusrött, så då vore det ju lätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...