tisdag 22 februari 2011

Rågbröd på 200 år gammal rot

Fick en rot av min chef. Den uppskattas vara ca 200 år gammal och han och många andra har bakat många fina bröd på den. Lite press på att lyckas alltså. Visst kan man alltid skapa en egen, men inte är det riktigt samma sak.

På veckoslutet hade jag äntligen tid att pröva den. Den var torkad, så aktiverade den med att öka på med vatten och mjöl. Var orolig att den inte fungerade, då jag inte såg någon märkbar skillnad genast. Den fungerade dock väldigt bra och brödet blev supergott. En del av roten skall jag ge vidare åt min mamma och resten fryser jag ner för nästa försök i passliga satser. Kanske jag sparar en aktiv rot i kylen.





Rågbröd

Dag 1:
250 g ljummet vatten
125 g rot
400 g rågmjöl

Dag 2:
30 g jäst
1,8 dl ljummet vatten
5 dl surmjölk
675 g rågmjöl
30 g havssalt

Dag 1:
Rör ihop ingredienserna i en stor degbunk och täck in den med lock och låt stå ett dygn i rumstemperatur.

Dag 2:
Lös upp jästen i vattnet och rör ihop allt utom saltet. Använd en degknådare och låt den knåda på lägsta varven 10 minuter. Tillsätt salt och låt maskinen knåda 5 minuter till.

Låt degen stå i en oljad burk med lock i 60 minuter. Låt därefter bröden stå 60-90 minuter på plåten. Värm ugnen till 250 grader, fukta den med en vattenflaska och sätt in bröden. Sänk temperaturen till 190 grader och grädda i 60 minuter. Fukta ugnen med en vattenflaska några gånger under gräddningen.

Brödet håller en vecka om packat lufttätt. Det kan även frysas.

(Receptet är från Jan Hedhs bok, men lite förenklat)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...