måndag 21 november 2011

Trolldeg

Då lillpojken sover försöker jag hitta på underhållning åt mig och tösen. Förra veckan målade vi med fingerfärg och skapade med trolldeg. För att inleda julpysslandet lagade vi små ansikten som skall bli tomtehuvuden. Trolldegen har nu varit flera dagar i ugnen, då min pysselbok (Askartelun Pikkujättiläinen) rekommenderade 75 grader och ca 48 timmar.



Tösen gjorde egna tomteansikten, medan jag gjorde mina. Det blir fem små tomtar, av vilka två är gjorda av tösen. Tomtarna ska få en kropp, luva och halsduk. Tomteluvorna är lätta att laga, men måst ännu fundera ut hur kroppar ska bli. Prövde lite med material hemma, men kom inte ännu till någon lösning jag gillade.

Trolldeg

2 delar mjöl
1 del salt
1 del vatten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...