onsdag 2 november 2011

Godisstrejk

Då jag lagt på en hel del kilon är det dags att börja fundera på vad jag sätter i munnen. Pojken fyllde i början av månaden tre månader, så det känns som en passlig stund att börja tänka på sig själv, då allt borde börja vara lättare (ännu har det inte varit det utan tvärtom).

Igår började en tre månader lång totalstrejk från allt ohälsosamt. Då jag var medveten om detta har jag passat på att smaka på allt jag kunde sakna utan att överdriva. Köpte bland annat mina favorit Fazers och en hel del choklad.



Första dagen gick bra. Satt två gånger på Wayne's Coffee, men höll mig ifrån sött och åt lasagne och drack smoothie istället. Var på promenad runt Tölö-viken och av och an till dagiset efter tösen. Köpte dessutom en ny våg från Clas Ohlsson.



Nu har jag fyllt skåpen med god hälsosam mat och försökt välja fruker och smoothies fram om socker och choklad. Visst se det gott ut, men inte hjälper det när man är beroende. Det är inte första gången jag lämnar bort sockret och bra har jag klara mig ett helt år utan både godis och chips, men nog är det ändå alltid svårt i början.

Idag har jag lagat smoothie på bär och soyayoghurt och varit på två promenader. Bra början alltså. Dessutom har jag städat hushållet vilket även är en helt bra motionsform och är tid bort från att springa till kylskåpet.





Något gott måst jag dock unna mig, så har köpt god honung till te´et, för te tänker jag inte dricka utan lite sött i. Hinner dricka högst en kopp idagen och sällan även det, så det blir inte så mycket honung. Främst är det kanske för att jag tycker om att pröva nya smaker, så påbörjar ett långvarit projekt att pröva alla olika honungssorter jag kan hitta. Tösen äter mycket honung på sina Weetabix, så hon tömmer burkarna för min del. Själv försöker jag nu byta till hälsosammare äppelmos. Den här första burken smakade inte så speciellt, men var helt god.



Förutom att jag vill gå ner minst fyra kilo, vill jag lära min dotter hälsosammare vanor. Har själv i barndomen ätit glass istället för middag och en massa godis, då min mamma är en sockerråtta. På henne fastnar det dock inte.

1 kommentar:

  1. Tummarna upp för det här :) Hänger med under november månad - men det blir nog svårt med lillajulsfest och födelsedagskalas... December fortsätter jag med enbart godisstrejk, för jag tänker vara med om att fira min treåring med en brandbilstårta :D

    Jag har ännu (grrr) fem kilo kvar till min startvikt... har trampat still nu i över en månad och nu ta mig fan vill jag ha lite mer variation på byxfronten...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...