måndag 13 februari 2012

Kaffekalas med tjinuskikaka

Min man fyllde år under veckan, så vi ordnade på ganska kort varsel kalas åt hans familj. Tur nog kunde de ändå komma. Vi bjöd på ostbricka och kaka. Bakade hela morgonen med barnen medan min man var och åkte slalom. Bakade örtbröd och grissini till ostarna. Grissinina blev lite eget recept och egna kryddor och ja formen är ju inte riktigt heller som i recepten. Gott blev det ändå. Penslade på olja, vitlök och rosmarin, så det kan ju inte bli annat än gott. Lär pröva dem pånytt, men satsa lite mera tid på formandet. Det var oväntat svårt att göra stänger, då min deg var ganka seg. Den drog ihop sig som en snigel.





Observera den tuffa vasen med tulpanerna i bakgrunden. Den hämta svärfar åt min man. Den är böjd av plast.



Till efterrätt blev det tjinuskikaka. Tog från Kinuskikissas sidor. Den tror jag nog blev väldigt dog. Tjinuskin ovanpå lyckades dock inte riktigt. "Ei mennyt niin kuin Strömsössä" som vi brukar säga. Ytn blev hård som knäck och fick spräckas för att alla skulle få en tugga. Själv smakade jag inte på kakan, men den hade på vanilj och kinuskifyllning, så tror nog den var riktigt god. Smakade endast på fyllningarna under tillverkningen.




Hade på mig en klänning jag köpt för 10 € från Citymarket. Den påminner ju en hel del om sådant jag redan har i skåpet, men kunde inte låta bli. Den har lite rynkning framtill och klär mig ganska bra, så den lär nog komma i bruk. Har dock en hel del svarta klänningar, men det håller jag på fixar. Skall visa på vilket sätt lite senare.



Ni får ursäkta en hel del tyrkfel. Har bakat med datorn på bordet, så tangenterna fungerar lite dåligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...