tisdag 21 februari 2012

Tösens eget dockhus

Har en tid drömt om att påbörja ett dockhus. Tanken är att bygga ett hus helt från början och laga alla möbler och detaljer själv. Inget färdgit alltså. Då jag nu har en snart tre-årig tös, börjar det vara dags att planera. Vi ritade upp en bottenplan och funderade på dimensioner med tösen, då hennes famo som är artikekt, hämtat stora papper just lämpliga för detta. Tösen var dock inte riktigt av amma åsikt, då jag försökte förklara att det tar tid och att man måst samla material. Tidigast på sommaren alltså...

Lösningen blev tösens egna dockhus. Vi klippte upp en pafflåda och jag limmade mellanväggar med limpistol. Vi valde bland mina papper något lämpligt som tapeter och limmade dem med tejp. Tösen ansvarade för både klippande, placerande av tejpen och limmande. Min uppgift var att klippa och lite hjälpa till när det behövdes. Tösen fick även rita små tavlor.



Då projektet saknar en plan gjordes inte allting i rätt ordning, men jag tror inte att det stör. Andra delen av projektet var att måla utsidan av huset. Lämnar man en tös med en pensel i handen kan ni gissa att det blev målfärg lite här och där. Men, då det är tösens egna hus, är det hennes val. Lite kontrollfrik som jag är, är det här bra övning för mig. Då tösen målat lite på golven och väggarna fick jag måla dem färdiga när hon tröttnade. Det mesta målade hon dock själv.




Nästa del av projektet blir nog att skära ut lite fönster. Något jag nog sköter själv. Tösen får dock välja gardiner och hjälpa med dem. Funderar även på att använda lite plast för glasrutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...