måndag 14 maj 2012

Växtvitrinen i bruk

Då min man meddelade att vi firar min morsdagen med att göra vad jag vill, var det en snabbrunda till Hongkong som gällde för att handla mylla och örter. Hade kollat in örterna tidigare och konstaterat att de såg fina ut. Det tycks vara stor skillnad på olika butiker av samma kedja, för ett tidigare besök till en annan Hongkong hade fått mig att överväga att betala lite mera och ta dem från Taimia. Köpte två oreganon, en rosmarin och en timjam. Tänker söka basilika senare från Taimia. Tyvärr hade Hongkong inte av dem. Allt för många olika örter blir det inte i år, då jag hellre har flera av dem vi på riktigt använder. På gården växer redan persilja, så det behöver jag inte plantera. Prövade spara lite av persiljans blommor och så fröna från dem. Lyckades riktigt bra :)

Förotum en butiksrunda byggde min man lite till på min växtvitrin och sökte sand åt mig, medan jag stanssade in svarta sopsäckar i vinlådorna. Gjorde igen underbevattningskrukor med samma teknik som mina innekrukor. Har varit jätte nöjd med dem. Efter plastandet satt jag röret på plats och öste på gruset och sedan myllan. Försiktigt får man fylla på, så att man inte häller in i röret. Planterade in all örter i en låda och har ännu lite plats i den. Har två minibasilikor som kommer upp ur tösens Danino yoghurts frön. De skulle passa bra in här. Den andra lådan står ännu tom, men ska hoppeligen snart få plantera min tomatplantor, paprikor och min vattenmelon i den och de två andra. Tror det blir två lådor med örter och resten för plantorna.

Har nu nollat temperaturmetaren för att se hur kallt det är på natten. Följer med några nätter och bestämmer på basen av det om tomaterna får flytta ut. Spännande. Ja, och så ser jag fram emot att få bort dem från mitt vardagsrum.

Relaterade länkar:


Hemgjorda underbevattningskrukor (31.05.2011)
butikerna är antalet underbevattningskrukor i sortimentet väldigt begränsat, men ändå verkar det vara det som blommor tycker bäst om. Så vad gör man då? Man köper fina krukor, plaströr, slang och plockar grus från vägen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...