tisdag 31 maj 2011

Hemgjorda underbevattningskrukor

I butikerna är antalet underbevattningskrukor i sortimentet väldigt begränsat, men ändå verkar det vara det som blommor tycker bäst om. Så vad gör man då? Man köper fina krukor, plaströr, slang och plockar grus från vägen. Resultatet är jag själv nöjd med. Fär vänta och se om blommorna är av samma åsikt.

Började alltså med att kapa ett plaströr från Biltema till passliga stumpar och sedan kapa en genomskinlig slang till lite längre. Satte röret på bottnen, så långt in i kanten jag fick det och hällde på med några centimeter grus. Stenarna kunde ha varit mindre, men jag tog det jag hittade.




Efter det hällde jag på lite mylla och testade ösa lite vatten i rören för att se att allt hölls på sin plats. Då det verkade lovande handlade jag idag lite blommor och planterade. Det blev två olika sorters guldrankor i två av krukorna. Den tredje var för liten för blomman jag handlade, så det blir att köpa en till lite större kruka och en mindre blomma. Vattenslangarna tänker jg använda som pipett för att se exakt hur mycket vatten det finns på bottnen.




Krukorna kommer att pryda vardagsrummet. Guldrankorna kommer att hänga ner från vardagsrumshyllan. Dessutom tänker jag fylla tv-bordet med vita krukor i olika stil. Börjar redan ha en bra samling, men skall visa upp dem alla då samlingen är färdig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...