tisdag 30 oktober 2012

Ett sista äppelinlägg

Vi har haft så mycket äppel i år från vårt träd att jag kunde skriva en hel del om dem. Men, det här blir det sista inlägget för i år jag lovar. Har fått en fin apparat av mina mörföräldrar som jag bara måst visa upp. Den passar bra ihop med vår brödmaskin och våg, då den är gul och fin, precis som gamla köksapparater bör vara. Det känns speciellt kul att använda apparater man vet att varit i bruk flitigt hos nära och kära.

Ännu har vi äppel kvar i trädet, som blir ganska goda då de fryser lite. De här bilderna är dock från lite tidigare, då jag lagade en del äppelsaft med apparaten. Tänker pröva den idag igen med lite plommon och annan frukt. Får se hur det blir.

Apparaten ja, den är en saftslungare. Saften jag gjorde av äpplen blev god, men ganska tjock, så kände mig för att sila den lite före jag drack det. Det samlades på ytan i flaskan och ville lite täppa till den.


Prövade även göra äppelsaft med en Mehumaija, men det blev inte lika gott. Den hade rikligt med smak, men gillade inte att den smakade kokade äpplen istället för färska. Den såg dock finare ut på flaska.


Har ätit så mycket bakelser på sista tiden att jag inte vill äta mera. Samma känsla hade jag mot äpplen ännu för en stund sedan. Nu kanske jag kan börja äta och dricka dem igen. Förutom äpplen har jag försökt börja öka på mängden sallad på tallriken igen. Orkade jätte bra hela sommaren, men sedan jobbet börjat har jag börjat fuska och lämna bort det färska från portionen. Maten ser ju så mycket godare ut med lite färgklickar bredvid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...