söndag 17 november 2013

Etiketter i svart och vitt

Som någon kanske märkt älskar jag lappar på burkar, hyllor osv. Allt som får huset att hållas bättre i ordning. Vad är bättre då än att ha vackra lappar? Kan sortera hyllor hur många gånger som helst, men att städa gillar jag inte. Får alltå se hur det här kommer att fungera. Kom på att mina burkar, köpta från Ikea, är perfekt höjd för att rymmas ovanpå skåpen med kylskåp. Burkarna som så länge stått i gömman skulle få en lite synligare plats, som ändå inte är helt för synlig. Jag har närmare 30 glasburkar, men ca 9 av de små ryms på hyllan. Tänkte placera dit sådant jag använder mera sällan för att inte behöva klättra konstant.



Ursprungligen hade jag funderat mellan att skriva en text med jobbets Dymo eller att måla ni en ruta med kritfärg m.hj.a. en schablon. Hade inte vetat att det fanns motsvarande på rulle. Min kompis Heini med bloggen Cupcakes & Cocktails tipsade mig om att man fick köpa krit-klisterark från Tiimari. Super :) Köpte även en vit penna som är vattenfast, så att texten på burken skall hålla lite klott. Samma penna fungerar även direkt på glasburken, så skrev sista användningsdatumet med den på bottnen.





Valde att klippa ut en ganska enkel etikett, då det kommer att stå många på rad. En för smyckad etikett skulle göra det lite för oroligt. Använde rutmönstret på baksidan för att klippa ut att i samma storlek. För att få hörnen snygga ritade jag ut dem med ett kryddmått. Texterna och linjerna drog jag med fri hand för att inte ge ett alltför maskingjort intryck.


Då lapparna är lika stora blir det ibland lite tomt med korta textern. Salt och socker burken står på ett helt annat ställe, så det kan hända att de får en något annorlunda etikett. De stora burkarna kommer att få samma som de små. De står dock oftast i skafferiet. Den enda burken som står massor framme är kexburken. Speciellt då fafa hälsar på. Då svär- och morföräldrarna tog regelbundet hand om barnen var det alltid viktigt att ha lite fafakex hemma. Funderar alltså om jag även borde skriva fafakex på burken. Skulle inte se så tomt ut, men månne någon annan vågar äta av dem?



Under burkarna ser ni förresten vaxduken jag hittade i går i Jysk. Tanken var ju att köpa den fulaste och billigaste jag hittar. Så kostade de alla lika mycket, så köpte istället en för hela bordet. Ser fint ut så här till vardags. Passar bra ihop med tabletterna från Ikea. Då jag ofta fotograferar projekten på mitt matbord är det ju bra med en lugn bakgrund. Int' sant? Så övertalade jag mig själv delvis i butiken. Så är ju en vaxduk även praktisk med barn. Nu borde jag alltså ännu köpa en vaxduk som skyddar vaxduken för att hindra små pysslare att stämpla den vita duken full med bilar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...