tisdag 5 november 2013

DIY: Halloween

Halloween har varit en fest jag knappt kommit ihåg och inte haft så stort intresse av. Men, så fick jag barn och allt ändrades. Visst är det lite kul att få klä ut sina barn. Själv har jag slutat klä upp mig på fester med tema efter att ha varit den enda på ett party med temakläder. Men att klä upp barnen kan jag inte låta bli.

Tösen fick välja vad hon ville vara av en del aternativ som kunde passa Halloween. Helst skulle hon alltid vara en prinsessa. Närmaste var en engel, så vi köpte lite material för att pyssla ihop englavingar. Söndrade hennes gamla, slitna älvvingar för projektet, så hon fick ett par nya. Rev loss tyget från de gamla vingarna, böjde metallen så att den blev rätt form. Satt målartejp runt vingarna. Efter det blötte jag ner pappersbitar i lim-vatten för att sedan klä det över vingarna. Till sis limmade jag fast fjädrarna med samma limvatten. Satt uppe sent på natten och pysslade ihop vingarna, men tösen valde hellre att ha på de nya fina älvavingarna. Så kan det gå ibland. De med fjädrar hade inte tillräckligt med glitter. En av hennes kompisar ville dock gärna ha dem, så de blev ändå använda. Dessutom passar de som julpynt.


Gossen som själv inte riktigt ännu kan välja fritt vad han vill klä ut sig till fick välja mellan sådant som var lätt att tillverka. Då jag tidigare lagat olika öron åt barnen, blev det kattöron åt lillgossen. Köpte tjockare svart filttyg, och tunnare filttyg i svart och rosa. Limmade ihop det hela på ett tygdiadem med limpistol. Klippte även ut en svans av motsvarande material.


Halloweenmaskeraden var barnens måndagsgymnastik. Tösen fick på sig ett helt set med kläder från Tiimari. Gossen fick på sina randiga gymnastikbyxor och då han råkade ha på sig även en randig skjorta tänkte det bli en randig katt av honom. I sista stund ändrade jag mig dock. Vi hade träff 20 minuter senare ute på gården och allt var ännu opackat, då jag kom på att han skulle bli en perfekt liten tjuv. Gossen lät väldigt ivrig, då han knappast visste vad det betydde. Klippte ut en liten fyrkant som jag ritade siffror på med vit korrigeringsfärg. Sydde lappen fast i ett spänne som jag klipsade fast i hans skjorta. Klippte snabbt ut med fri hand glasögon som sån tur satt riktigt bra. Knöt ihop dem med ett gummiband runt huvudet. Gossen var nöjd.


Efter gymnastiken igår var vi alla väldigt trötta. Somnade redan halv åtta med barnen på varsin sida om mig i sängen. Så skönt att vakna efter en lång natt, men tyvärr vaknade jag med en igelokott i halsen. Nu sitter jag på sängen med Emma av Jane Austen på i bakgrunden och bloggar och stickar. Så, svårt att inte städa eller göra annat nyttigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...