måndag 11 november 2013

Stenbeläggning

Så är den vald, ytan för gården på framsidan alltså. Ännu är vi en väldigt lång väg ifrån att få den på plats. Kanske om 1-2 år. Hoppeligen får man alltså ännu samma sten då. Valde dock en ganska standard modell, så hoppas hoppas finns den kvar. Testade olika alternativ, for på promenad med dem och jämförde i smyg dem med grannarnas. På basen av vad grannarna hade kom jag till slutsatsen att jag tycker en fyrkanting, lite avlång, röd sten är vackrast. Gärna lite rundad i kanterna för att inte se ut som en fasadsten. Radade upp de jag hittat i Bauhaus, så som jag tycker det är vackrast. Tog bild som torra och som nyvattnade. Den gråa stenen är mursten som grannarna bygger för att hindra deras mark och vatten att rinna ner på vår sida. Valde egentligen inte stensorten på basen av den, utan på basen av hur jag vill att vårt eget hus skall se ut om några år.


 Efter att jag valt den större och rödare stenen, körde min man och hämtade några kvadrat för att stöda upp brunnen han lade framför garagedörren. Destu mera kommer inte att tilläggas före vi lagar om framsidan. Ser lovande ut, fast just nu ser det ut som om vi är totalt färgblinda. Röda stenar, gula väggar, brun hatt under taket och grönt tak och grön sockel. Hur många olika färger kan man få att rymmas på ett hus.




 Den lilla stenen som kallades "antik", då varje sten var unik blev jag även lite förtjust i. Att kalla den antik för att ingen sten är riktigt hel och alla är olika stora tycker jag är lite fånigt. Visst ser det kanske naturligare ut? Antikt blir det dock endast med tiden. Ett stort område med den mindre sortens stenar skulle vara jobbigt att lägga och jag tror jag skulle tröttna på det ganska snabbt. Ett mindre område på bakgården kunde dock fungera. Där behöver det inte vara lika redigt. Eventuellt även som kantstenar runt blommor eller runt sockeln. Lade sex stenar i motsvarande mönster(det vänstra på bilden under) på bakgården vid den soligaste husväggen. Ett annat mönster kan även bli ett alternativ (det högra på bilden under), men tar det sen då det är aktuellt. Det kräver en lite annan form på stenarna. Tanken är att lägga ett område med kanske 1x2 m stenar och sedan placera en bänk där. Det hinner jag dock göra tidigast nästa år, så få se om butiken även tröttnat på dem då och slutat sälja dem. Hoppas inte.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...