söndag 3 november 2013

Länge sedan sommaren

Råkade titta på en hel del gamla bilder här om dagen, för att söka lite trädgårdsinspiration. Påbörjar mitt trädgårdsplanerande nu, då jag helst vill sätta igång med grävandet genast i aprill, då snön smälter. Bästa tipsen får man från den gamla gården. Bilderna är tagna på sommaren före husprojektet började. Ett bra sätt att veta vilken sorts blommor som trivs är självklart de som funnits här tidigare eller de som växer här nära. Har dock själv ingen aning vad alla blommorna heter, men färgen tycker jag om. Lila blommor är nog otroligt vackra. Frågan är bara om de passar ihop med husplanerna. Hoppeligen har någon av blommorna klarat allt bökande, men troligtvis är det väl inte så. Speciellt vacker var en stor rosenbuske som växte i hörnet av tomten mot grannens hus. Nu sticker endast några sprätiga pinnar upp. Själv har jag inte varit så förtjust i rosor, då de sticks. Men den här var härligt stor och vacker. På en sådan plats var det inte så illa. Bredvid den fanns/finns en hel rad med härliga, stora syrenbuskar. De torde ha klarat sig bra, även om någon enstaka gren gått av. Längs med framgården fanns tre fina rododendror i lila och rosa. Runt huset fanns en mix av lite för mycket smått och gott. Färgtemat var dock klart i min smak.


Nu är dock husplanen den att jag vill ha ett vitt hus med rött tak. Stenbeläggningen på framgården vill jag även ha i rött, så passar lila ihop med det? Rosa rododenror lär inte fungera. Ett av mina kvällshobbier med barnen har varit att gå omkring på området och få idéer av granngårdar. Har inte hängt över staketet precis, men det man ser utan att anstränga sig får man väl se på? Många av grannarna har hus i motsvarande färgtema jag vill ha. Här en bild på en gård som har en motsvarande stenbeläggning jag tänkt mig.


Är en sommarmänniska, så ser hela vintern fram emot nästa sommar. Kyla och rusk är inget för mig. Att böka i jorden och göra trädgården väl organiserad är mera min grej. Men, då skall jag kunna ha barnen med mig tryggt. Hoppas på att få en väldigt redig trädgård med skarpa linjer vad som finns var och allting avramat med fyrkantiga stenar. Hela framdelen skall ha stenbeläggning med klara rutor för rododendrorna och gruset för sockeln. Blommor och gräsmatta skall ha klart egna områden utan att blandas ihop. Helst skall allt vara ritat med linjal. Vet inte egentligen varför jag vill ha min gård så, för mitt hem är raka motsatsen.

Vi har planerat bygga en terrass intill huset. Då en terrass med tak går att använda oftare vill jag ha tak på den. Men, då terrassen även har det "soligaste" fönstret i vardagsrummet kan det inte vara ett tak som inte släppar ljus igenom. Ett av grannhusen har en jätte fin terassa med motsvarande glasat tak som bilden under (tagen från rakennusjalasiviitanen.fi).

etusivu.jpg

Just nu är dock gården allt annat än en lummig plats. Ibland gör det mig lite grå, då jag tittar ut och ser allt arbete vi har framför oss nästa sommar. Speciellt tänker jag på det gamla paret som sålde huset. Den äldre damen var nog inte alls färdig att flytta och hon var så mån om sitt hem och sin gård. Hon var så nöjd då hon trodde jag skulle ta hand om hennes lökar och rosor. Hur lite det skulle bli kvar förstod inte ens jag, så hur skulle en 80 år gammal kvinna förstå det. De har kört förbi här en del gånger och tittat på allt som skett. Kan inte vara lätt att se sitt hem raderas bort. 40 år hade de bott här.

Samtidigt är det dock skönt för mig att börja från ett lite tommare botten och fundera ut vad man själv vill ha. Annars går det lätt så att man nöjer sig med det som finns. Mycket planering och studering kommer det nog att kräva. Ser fram emot att få vara på gården med barnen medan de leker att de jobbar och jag jobbar. Fast barn lär inte ha så stora krav vad gäller gårdar. De är precis lika nöjda med gården just nu. Idag var de och hoppade i grushögarna.


Hoppeligen är dock gården lite lugnare om kanske en månad. Nu är den ännu lite väl fylld med risker för att jag skall kunna göra annat än ha båda ögonen fastspända i barnen. Granngården byggs sombäst ut på rätt höjd och min man kämpar med sista dräneringsrören för i år. Den sista väggen anlitade han vägbyggarna att gräva upp för att komma lite lättare undan. Hela veckoslutet har han stått i gropen och putsat väggen med spade och maskin för att få bort bitumenen. Lite av handen lyckades han även skära upp. Han har gjutit betong, och placerat in styrox, rör, filtduk och grus på plats. Ännu står han kvar och kämpar med regnvattensrören. Eventuellt skall en brunn ännu gjutas ikväll. Stackarn har flunssa, men han har inget val då allt fylls igen imorgon då vägbygget fortsätter.


Själv skall jag göra ett par kattöron ännu ikväll och eventuellt ett par änglavingar. Imorgon blir det maskerad om tösen är frisk.



1 kommentar:

  1. Hej!
    Skulle ha svarat på din söta hälsning inne hos mig för länge sedan men dagar och veckor bara rinner iväg. Så gulligt av sonen din att tycka att vi liknar varandra! :))) Tror du har helt rätt i det där med att mat, hälsa och livsstil påverkar mycket och jag är lite dålig på det där och jag skyller på tidsbrist, men det är väl egentligen bara att kavla upp ärmarna och ta tag i det.

    Kram på dig!
    Carina

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...