onsdag 27 november 2013

DIY: Julkort med renmotiv

Rentemat fortsätter här hos oss. Tydligen blir det en ren-jul :) Kunde tänka mig lite glittriga renar i fönstren osv. Förra året var det domherrarna som hittade in över allt, så det är bra med lite variation.

Jag är egentligen inte någon "papperspysslare", även om jag för övrigt gillar att sitta och pyssla. Har inte riktigt kommit igång med det så bra. Kanske för att jag haft en idé som jag sedan inte fått så bra som jag hoppats. Kanske för att det oftast är kort som gäller och kort är något man ger bort. Gör man åt sig själv, är det int så stor skillnad om det blir bra. Men, när det skall blir en gåva är det en helt annan grej. Har fått en hel del fina kort av vänner, så jag har mången gång funderat om även jag borde ge det en chans.

Idag blev det julpyssel på jobbet. En av mina kollegor var snäll och ordnade en pysselkväll och hämtade en massa härliga material att använda. Riktigt så att jag tänkte bli tokig få jag inte visste var jag skulle börja, då det fanns så massor härligt man kunde ha gjort. Jag blev lite överraskad över hur roligt det sist och slutligen var. Först stressade jag lite och var helt säker på att allt jag gjorde skulle bli skräp. Men, av någon orsak blev det inte så idag. Kanske för att jag istället för att ha en idé jag sökte material till, inspirerades av det som fanns. Det var t.o.m. så roligt att jag gjorde ett sista kort när jag kom hem. Hittade inte mina pysselsaker, men en sax, lite svart "krittavle-klisterpapper" och lite röd papp. Tack för en inspirerande kväll och trevligt sällskap!

Härligt renpapper kombinerat med Hyvää Joulua -papper och ett silkesband med färdigt lim. På baksidan rött papp
Snöflingepappar med en ren utklippt med fri hand, så att pappen under kom fram. Färdig God Jul -tarra
Krittavel-papper med utklippt miniatyrren (ca 2,5 cm hög med horn) med fri hand. Hjärttarra och handskriven God Jul -text. Rött papp som stadga
Gulligt guldglittrigt renpapper, men guld God Jul -tarra och lila bakgrundspapp


Tösen var även med, så det blev en riktig flickkväll för oss två, då pappa fick ta hand om gossen. Tösen pysslade även egna julkort med en julfågel (fåglar passar säkert alla årstider och fester), en 3D-pappersfigur jag fick lära mig att kallas decoupage och lite spetstarra och jultexter. Fick pröva på nya material, så som sidenband med lim på baksidan. Superlätt! 



Nu gäller det alltså att fundera ut passliga offer för korten...

Det finns en liten risk att jag är illa tvungen att söka fram pafflådan med papperspysselsaker. Min kollega varnade att man kan bli beroende av det här. Finns nog en risk om tiden räcker till att det blir ett eller annat till. Skar även ut en liten ask med rosa muffinsar på. Den kan jag visa en annan gång, bara jag kommer ihåg hur man vek upp den. Har fått en extra 20 minuter mera fritid i och med att vi fått en fungerande diskmaskin till låns (gissa om jag tänker ge den tillbaka). Lite pyssel hoppas jag alltså att hinna med inför jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...