lördag 23 augusti 2014

Husprojekt: Vardagsrummet del 9

med naturlig belysning



Passade på att ta lite bilder på vardagsrummet, då solen sken in. Det var en tid sedan senaste vardagsrumsinlägget. Har tydligen inte visat det med möbler. Färdigt är det ännu inte, men en hel del mysigare. Stolen på bilden är mina morföräldrars gamla stol som jag målat och lagat en ny madrass och nytt tyg till.


Som det syns har taket ingen panel. Taklisterna bör jämnas ut, så att allt blir möjligast vågrätt. Bara det är gjort kan vi be elmontören koppla våra taklampor. Panelen har länge stått och väntat i vardagsrummet, men då vi fixat på gården har det varit prioritet Ö. Nu börjar det dock bli något mörkt inne om kvällarna, så det är dags att ändra på prioriteterna. Vardagsrummet lyses endast upp med några svaga golvlampor, så varje solstråle behövs. Panelerna har stått mitt i vardagsrummet en längre tid. I början av veckan gav jag upp och flyttade dem bakom blombordet.




Soffan ämnar vi byta ut bara barnen blivit något renligare av sig och renoverande i övre våningen är färdigt. I nästa soffa lär heller inte hunden få komma. Sand och saftfläckar är tyvärr inte så ovanliga, så soffan får ha skydd på sig konstant. Har två överkast jag byter mellan. Oftast hinner jag hämta upp en nytvättad då det redan är dags att föra den andra ner till bykkorgen. Själva soffans yta är helt förstörd. Små barn som tuggat på kanterna, hundar som hämtat in smuts utifrån, bygget som dammat ner den osv. Helst skulle jag byta den redan nu, till något med tvättbara pådrag. Fast jag skulle eventuellt behöva dubbla set. Men, det är fiffigare att vänta, så får ha lite tålamod.


Gardinerna har jag heller inte hunnit förkorta, så de får hänga på knut på dagarna. Gardinerna är inte sådana jag tänkt mig, men då de här ger insynsskydd och var billiga var det lätt att välja. I något skede skall vi ha persienner i alla fönstren. Det ger mera frihet då man väljer gardiner.

Blombordet eller tv-bordet är ännu ganska tomt, då de flesta av våra apparater väntar på mina föräldrars stuga på en något dammfriare vardag. Saknar dem egentligen inte allt för mycket. Men, mitt elpiano skulle jag gärna ta hem så småningom. På dess plats står dock ett övergivet soffbord som de förra ägarna lämnat kvar. Det fungerar som förvaringsplats för diverse verktyg. Föröker låtsas som om det inte var där och koncentrera blicken på den något redigare delen av vardagsrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...