måndag 4 augusti 2014

Dubbla 3 års kalas

åt en biltokig pojke


I år valde vi att ordna både släkt- och vänkalaset samma dag efter varandra. Lite stökigt blev det mellan kalasen, men det fungerade annars riktigt bra. Barnen orkade hur bra som helst.

Valde att inte ha ett tema för kalaset. Bakade fyra grönsakspajer och tre kakor (dessutom hämtade mamma en till) och lagade en höns-pastasallad till. Barnen fick även knackkorvar och köttbullar. En ovanligt enkel meny. Tycker om att pyssla med barnen, men i och med allt stök med husprojektet hade det blivit onödigt stressigt. Dessutom är jag inte helt säker på att det är så viktigt för barnen. De verkar riktigt nöjda med enklare. Till gåva fick gossen en Alfons Åberg -bok, där hans faster ordnar han födelsedagskalas. Det blir lekar, massor med kompisar och en hel del kakor. Efter kalaset ordnar han själv ett eget kalas där han endast har sina två bästa vänner och en kaka, så som han gillar det. Visst är det trendigt med speciella kakor, färglada flaggor på rad och en hel del annat klippt, ritat, tryckt och pysslat. För oss tror jag kalasen lär blir något enklare i framtiden och så lämnar vi pysslandet till lugnare dagar. Får se om jag tänker lika om ett år när det är dags igen.

En kaka med någon dekoration fick gossen dock önska, så det blev en mycket enkel bilbana. Tryckte ihop lite sockermassa till några bilar och gjorde en grop i kakan. Marsipanmängden var tyvärr på tok för liten, men gossen var nöjd. Duktigt blåste han även sitt ljus. Han var så snabb att det knappast hann bli allt för många bilder.



Barnen fick även göra ett pysselprojekt på morgonen för att hålla dem nöjda medan jag gjorde det sista. Lagade några tejpränder på golvet, för att dra stora linjerna för en bilbana. Tösen fixade detaljerna medan gossen lekte med den halvfärdiga banan. Banan gjordes med maskeringstejp för att lätt kunna tas bort inom kort.



Förutom kalas har vi främst städat och fixat sista veckan av semestern. Därav blev det lite tyst här i bloggen. Kommande vecka lär tyvärr vara något stressig på jobbet efter en fem veckors semester. Ifall jag får tid över passar jag på att visa allt vi hunnit med. Nu skall jag vattna gräsmattan och ännu jobba lite ikväll. Jag och min man brukar sitta bredvid varandra med varsin dator och göra sista jobbgrejerna innan vi lägger oss. Påminner mig om tiden då vi studerade tillsammans <3 br="">

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...