tisdag 12 augusti 2014

Trädgården: Grönt är skönt

Halva gården färdig


Slutet av sommaren närmar sig och äntligen börjar gården se väldigt lovande ut. En helt annan gård än den vi hade i början av sommaren. Ännu saknar halva gården gräsmatta, men de delarna som fått grönt på sig har förändrat gården från att se ut som en öken till något man gärna kan sitta och se på. Berget mitt på gården har blivit min favoritplats. Där sitter jag gärna och ser på gräset växa.


Lite fundersam är jag huruvida det nyaste gräset jag odlat är påskgräs. Det har vuxit så snabbt att jag funderar hur bra det håller slitage och vinter. Alla tre områden vi planterat i olika skeden råkar ha olika gräsfrön, så lär senast nästa sommar veta varifrån fröna skall köpas.

Lekstugan är nu även färdigt målad både inuti och utanpå. Bänken vi fått råkade passa helt perfekt framför lekstugan. Den klarar även lite sandlekar. Vedhögen på bilderna är en temporär lösning tills vi byggt ett tak för ved och gräsklippare (där barnbassängen ligger och torkar).

Framgården har vuxit allra snabbast. Just nu är gräsmattan dock inte så fager då jag försökt klippa ner den lite grann. Bilderna under är tagna förra veckan. Gräshöjden har nästan dubblats efter det. Området är i skugga, men njuter av värme, så växtspurten är kanske inte helt oväntad. Helt färdig är framgården inte, men den ser en hel del fräschare ut. Asfalten som kommer vid infarten kommer att göra det sista för att få gården att se lite mera omskött ut.



Växterna i min odlingsplätt verkar även må riktigt super. Rabarbern har börjat stortrivas. Snart får vi baka något av den. Moroten borde gallras, så snart blir det primörer som tillägg. Persiljan stortrivs även den. Något lite oväntat lärde jag mig i år. Plantera inte morot och persilja intill varandra. De ser oväntat lika ut, då man i mörkret tar sig en näve.

Jordgubbarna har jag inte sett värst många i år. Plantorna såg dock något torra ut då vi köpte dem. De försöker hitta nya ställen att bo på och sprider sig åt alla håll. Kanske lite för skuggit för dem. Timjam, rosmarin, rucola och ärter verkar överleva singlarna. Basilikan trivs bäst i växtvitrinen. Köpte krukor och ärtfrön från Lidl och satt dem i marken. Bra har de klarat sig. Gräslöken däremot gillade inte den hetaste sommaren. Den som var den enda som mådde bra i början ser nu något torr och eländig ut. Längs med utkanten av plätten har jag spridit lite kaffesump i hopp om att det skall hålla sniglarna borta. Blev tipsad om detta så hoppas det fungerar. Odlingsplätten kommer att se en hel del finare ut bara den får gräsmatta runt sig. Överväger även att förstora den något.



I växtvitrinen finns en massa härliga små och stora gröna överraskningar. En massa tomater i olika storlek. Både körsbärstomatplantan och den vanliga blommar flitigt och har en hel del gröna bollar i sig. Även den hoppeligen snart gula paprikan har många små lovande bucklor.



Här är en link till hur gården såg ut då vi började gårdsprojektet. En hel del har hänt sedan dess :) Det fina med att blogga är att man alltid kan se tillbaka och märka hur mycket man åstadkommit. Av någon anledning har jag märkt att man glömmer hur snabbt allt gått.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...