lördag 6 december 2014

DIY: Korg för hårband eller smink

 Måttat för badrumsskåpet



Sökte länge efter en korg som skulle vara passligt mått för skåpen vi har i badrummet. Gillar egentligen inte alls skåp och hyllor, då de sällan hålls rediga. Då jag inte hittade en passlig korg valde jag att göra en själv. Då jag sydde säkerhetsbälten till cykelvagnen blev det över en hel del remmar. Så det var bara att sätta igång genast.


Har inte gjort en korg tidigare, men tänkte att det inte kan vara allt för svårt. Nu efteråt vet jag dock ii vilken ordning jag borde ha gjort det hela. Lämnade ett hörn öppet för att det skulle vara lättare att laga, men det hade varit fiffigare att laga skarven i olika hörn för hållbarheten.


Brände remmarna då jag redan börjat väva, då jag var osäkert på längden. Hade dock lönat sig att bränna alla först, för de fastnade lätt i gemerna och började sprättas. Ett till varv brännande (eller smältande) får man göra då man kapar det sista. Satt sent på kvällen ute med ett ljus och ett embar vatten. Några grannar på kvällspromenad traskade förbi och stirrade konfunderat.


För att försäkra att allt håller ihop, sydde jag övre kanten för hand. Hade tyvärr inte blå tråd hemma, så grå fick duga. Inne i skåpet ser väl ingen att jag fuskat ;)

Korgen blev riktigt lämlig. Lite svårt var det att måtta då jag inte visst hur mycket bredare korgen blir än remmarnas bredd. En lite mindre korg hade alltså räckt. Bra ryms den dock in i skåpet och rymmer alla mina hårband. Ämnar laga miniversioner in i min sminklåda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...