tisdag 9 december 2014

DIY: Ljungboll

Långsamt hittar julpynten fram



På veckoslutet besökte jag föräldrarnas stuga och hann en sväng ut i skogen runt sjön. Vädret var något ruskigt, då det var på plus-sidan, men härligt fräscht. Har haft snuva med täppt näsa, så alla chanser för syreintagning har utnyttjats. En allt för lång motionsrunda fick jag dock inte göra då flunssan även gjort världen något snurrig. Naturen som en helhet ser ju något grå ut den här tiden på året. Men detaljerna kan vara så vackra.



Barnen hade plockat lingonris och enris och påbörjat fina bollar med sin mormor. Då även jag hade en oasisboll hemma passade jag på att plocka med lite material hem. Ville dock testa något nytt, så det fick bli ljung. Tyvärr är ju ljungen inte särdeles fin den här tiden på året. Blommorna har trillat av och stjälkarna blivit brukaktiga. Hade jag varit mindre snål hade jag nappat materialet från en butik. Kanske jag ännu köper en med lite blommor och sticker in lite här och var.




Det var första gången jag lagade en oasis-baserad dekoration, så det var lite roligt att testa sig fram. Till sist fick jag upp tekniken och blev en hel del effektivare. Däremot hade det lönat sig att fundera ut fastsättningen först. Stack en metalltråd genom hela bollen och gjorde en stor cirkel i nedre kanten av den. Då fastsättningen inte fanns från början var jag tvungen att lägga ner bollen mellan varven, så den blev kanske en aning platt på sidorna. Fast, vi kallar det charm :) Övervägde att klippa den jämn, men gillade den som lite ruggig, speciellt då den hänger. Så här i närbild är den kanske lite väl ojämn, men det ser bättre ut på avstånd.


Vi plockade även med två små granbebisar från skogen och satte dem i krukor. Hällde in grus i krukan för att granen skulle hållas stående. Tanken var att hämta en, men då tösen hade en stark vilja och jag tyckte det var gulligt att hon absolut ville ha just den garnen, fick det bli två. Sköljde av den på natten och placerade den i hennes rum. Hon blev så glad när hon vaknade.


Har förövrigt börjat plocka fram lite av mina gamla julpynt och min nattlampa. Det blir lillajulsfest hemma hos oss på fredagen, så försöker få undan bygget. Detaljerna gör hemmet mysigare, så bara väggfixande i tamburen blir färdigt, hotar vardagsrummet bli nästan hemtrevligt. Ibland saknar jag mitt gamla vardagsrum, då det framför allt var otroligt mysigt (speciellt runt jul).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...