tisdag 2 december 2014

DIY: Tomteluvor i trikå

eller kanske snarare nattmössor?



Facebook har fått ett helt nyt användningsändamål för mig. Visst finns där ännu ett fåtal inlägg av vänner som berättar vad som hänt. Men, de har minskat radikalt. Istället har jag gått med i olika grupper, så som sygrupper, pysselgrupper och trädgårdsgrupper. Som om bloggvärlden eller Pinterest hittat in i facebook. Frågar råd gällande trädgårdsgrejer och får en massa roliga idéer den vägen. Liknande luvor såg jag i en sygrupp.



Före barnen somnade mätte jag snabbt upp måttet på resoren från tösens huvud. Medan Netflix i bakgrunden visade upp gamla tv-serier, sydde jag ihop fyra tomteluvor. Två gråa åt oss vuxna och två röda åt barnen. Sent på natten satt jag luvan på gubbens huvud medan han försökte snickra något i hallen. Han såg precis ut som en figur från någon gammal tv-serie med nattmössan på mitt i mörka natten. Kom speciellt att tänka på Mr Darcy som går igenom sin korridor, med lyktan i handen och luvan på huvudet.


Min overlock har orsakat lite trubbel på sista tiden. Den vill inte riktigt ge en vacker söm. Tog bort tråden från den sista nålen och resultatet blev en hel del bättre. Vet inte hur bra en söm med tre nålar håller, men slapp i alla fall bråka med att den hoppar över stygn.



Tyget är från Eurokangas. Det gråa tyget är jag speciellt förtjust i och det verkar även vara av bättre kvalitet. Det röda överraska mig då jag sköljde det. En massa röd färg lossna, så att även stjärnorna på tyget blev en aning rosa. Första gången det hänt. Syns inte lika bra på bilden (tog den sent på natten i mörkret).





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...