tisdag 3 mars 2015

DIY: Frozen Elsa -klänning

Då tösen fick inbjudningskort till ett Frozen-kalas och flickorna alla skulle klä ut sig till Elsa tog jag en sväng till Eurokangas och köpte lämpliga tyger. Tre tyger släpade jag hem och ett huvud tomt på idéer. Det tog ända till igår före jag kom ordentligt igång med det hela. Satt uppe till halv två på natten och sydde för att få den färdig. Har man lovat, så har man lovat. 



Största orsaken till att det tog så länge att börja var att jag inte riktigt hade en bra plan. Så finns en risk att jag syr lite om den senare. Sydde utan att riktigt veta hur slutresultatet skulle bli. Mitt syende börjar oftast från en inspiration, så då det kommer en beställning får man lite fundera.



Klänningen blev inte riktigt så bra som jag brukar kräva av mig själv. Men, ca halv ett på natten beslöt jag mig för att det inte var så viktigt för tösen, så det fick duga. Tösen var hur nöjd som helst, även om klänningen var lite svår att klä av. Barn stirrar sällan på sneda sömmar eller andra ojämnheter, så kanske inte jag heller borde...

För dragkedjan använde jag en annan fot än tidigare. Den har en smal kanal som passar perfekt för en smal dragkedja, så det är lätt att sy invid.


Det bästa med klänningen var rocken i tunnt tyg jag sydde till den. Vet inte vad materialet är, men det känns superskönt och sprättas inte. Lockar så att köpa motsvarande i annan färg och sy något åt mig själv. Hann inte sy kanterna, men då den klipptes och syddes på en halvtimme på basen av en kragskjorta medan modellen sov, så är jag väldigt nöjd med den. Hinner kanta den senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...