tisdag 14 juli 2015

Trädgården: Snabb stenbeläggning av restbitar

Extempore projekt med barnen




Medan vi byggde på terrassen kom jag på en projektidé. Då vi hade extra sand på terrassen som behövde flyttas bort skyfflade jag det bakom lekstugan. Gräsmattan har knappt växt där då barnen traskar där konstant. Deras leksakslåda står där så trafiken är inte oväntad. Området är även skuggigt så ogräs trivs bättre än gräs.

Min mans kusin hade överlops stenbitar han ville slippa av med så vi hämtade dem till vår gård. Första hade jag tänkt göra en stig, men ångrade mig. Det passade inte in. Så nu blev det ett litet område som inte kommer att synas men hålls lite snyggare. Har ännu några stenbitar kvar, men de är placerade temporärt under en bänk tills jag kommer på en bättre lösning för det.


Tanken var inte att bygga det genast, utan samla sanden och stenbitarna där. Men, barnen blev så ivriga att vi gjorde allt sammans genast. Då klockan närmade sig nattimmarna och middagen (som blev kvällsvarden) ännu oäten placerade vi stenarna på under tio minuter. Riktigt bra blev det i alla fall. Barnen var så nöjda att de dansade på det lilla området.
 
För att vi har mera sand än platser att placera det på höjde jag minilite på marken, så att det är på samma höjd som grannens. Hällde även ut en påse med mylla bredvid och hoppas gräset hittar igenom. Får sätta lite nya frön. På så sätt fick jag även betongpelarna för staketet mera i skymundan så att ingen stöter sig på dem.

Resten av lekstugans baksida får ännu vänta då det är ända vettiga stället att förvara byggskräp. Då vi bygger terrass försvinner även vårt stora sopförvaringsområde. Vill inte förstöra gräsmattan som redan nu är lidande så undviker att placera något där.

Det blev lite skyndsamt med middagen. Vävde ihop carbonara samtidigt som jag bykade för dagens resa till Sverige och städade undan annat. Nu har jag kramp i vaden som jag hoppas blir snabbt bättre så att jag kan ta en joggingrunda i Stockholm. Men carbonaran smakade otroligt gott efter en hel del utejobb. Visar upp terassprojektet bara den börjar se ut som något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...