söndag 13 mars 2011

Av glädjen att baka

Visst är det härligt att baka en veckoslutsförmiddag när man inte har skyndsamt någonstans. Tycker så om mitt kök och har svårt att föreställa mig en framtida bostad utan något liknande. Ett ordentligt stort arbetsbord med utsikt framför näsan. Så medan man vispar grädde eller gör något annat långtråkigt kan man se på barnen leka på snöhögarna.

Bakade lite kavrink. Det är samma bröd som vi hade på kryssningen, men nu skaffade jag en par formar att sätta brödet i. Lustiga med formerna som fanns i butiken, att de klarade oväntat dåligt höga temperaturer. Tog den som klarade den högsta temperaturen, och det var bara 220 grader. Har även tidigare köpt en ordentligt stor plastburk med lock för att baka bröd i. Som jag tidigare sagt, är allt lite mer avslappnande om man har bra verktyg.



Då vi fick gäster bakade jag även en ostkaka. Får mail från Matklubben med jämna mellanrum, så det finns en hel del recept som väntar på att lagas. Det här receptet var egentligen en After Eight -kaka, men bytte ut chokladen till Geisha. Baktanken med att baka just den kakan, var för att pröva ifall ett så enkelt recept skulle var gott och gå att bjuda på då dottern fyller två år. Experimenterade även med att få kanten lite finare. DÅ jag bakat ostkaka tidigare har alltid kanten blivit ful, då den fastnat i formen. Satt bakplåtspapper längs med kanten med bykpinnar och visst blev resultatet mycket vackrare. Man kunde även trixas med något avtrycksmöster längs med kanterna om kakan innehöll gelatin och höll formen bra. Den fyllningen innehöll endast choklad, vispgrädde och färskost.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...