söndag 13 mars 2011

Hemlagat margarin

Gott och lättlagat. I debatten huruvida man skall äta smör, margarin eller helst inget alls känns det mest naturliga att inte välja de överprosesserade margarinen och verkligen inte välja de som innehåller kolestorlsänkande effekt osv. Så för ett alternativ jag själv tror är hälsosammare än andra margariner har jag lärt mig ett recept av min svärmor. Ca 50% riktigt smör utan tillsatsämnen och 50 % rypspolja. Dessutom lite salt för att ge det smak. Satt smörklumpen i en beredare och tillade lite olja i taget för en lämplig konsistens och salt enligt smak, så vet inte vad proportionerna blev exakt. Vi har brukat välja ett lite fetare margarin för god smak och den härs smak liknar deras.




Till nästa tror jag att jag skall pröva med att krydda oljan med vitlök och örter och göra en mindre sats örtmargarin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...