tisdag 8 mars 2011

Helsingfors-Stockholm-Helsingfors

Vit tog semester i slutet av veckan och for på en familjekryssning. Inget fastspikat program, ett löfte om att inte bara shoppa och färdigt betald mat. En lite lyxigare hytt i hopp om lugnre grannar och fyllofria korridorer. Hela resan tog vi lugnt och gjorde vårt bästa på att inte stressa. Nätterna blev dock tyvärr lite korta, då isen förde ett förskräckligt oljud. Vi hade fönsterhytt, så vi stod en del av natten och tittade ut på flaken som krossades mot båtkanten.



Morgonen inför resan stressade jag dock lite. Hade lagt en kavrink och jäsa, så på morgonen tillsatte jag sista ingredienserna och knådade degen. Lite fick jag trixa för att inte väcka resten av familjen. Ville inte slänga brödet och tänkte att det skulle bli bra kvällsvard åt tösen. Halva brödet gav jag åt min svärmor som skjutsade oss till båten. Nästa gång skall jag baka de i en form, så blir kanterna inte hårda. Annars blev det rätt bra fast jag lite fuskade.




På båten åt vi och satt i lekrummet. Tösen fick pröva bollhavet för första gången. Hon vågade gå försiktigt längs med kanten. Så kunde jag förstås inte låta bli att shoppa, men bara helt lite. Såg ett par supersöta strumpor jag tycker passar bra åt både flicka och pojke även om de är röda.




Stockholm delen började vi med att ta färjan över och besöka Skansen. Hade en helt annan bild av stället så var helt roligt att se det med vuxna ögon. De lustiga namnen på områden gjorde mig lite nipprig, för skyltarna hjälpte inte alls en att hitta fram. Vi följde den mest beskrivande skylten "Nordiska djur".



Vädret var till en början fint så vi traskade i lugn takt mot andra ändan av området på jakt efter djuren. På vägen hittade vi dock roliga saker att göra. Det var sportlovsvecka, så det fanns både gamla skidor och kälkar att låna. Vi prövade lite allt och tösen njöt.




Efter en stunds irrande på området hittade vi djuren. De flesta sov vintersömn, men vi hittade både getter, får, kor, storkar och sälar. Lilla Skansen var stängd, men kunde vara roligt att besöka stället sommaren 2012 när det öppnar.





Då tösen somnade tog vi spårvagnen in till centrum och sökte upp en bokbutik vi blivat tipsade om. Det var bokrea, så vi shoppade en massa böcker. Böckerna kostade som normalpris endast en bråkdel av vad de gör i Finland, så man blev ju lite effektivare på att plocka åt sig. Men, dottern fick några böcker och vi föräldrar fick en präktig rad till bokhyllan om pyssel, bygg och natur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...