tisdag 22 mars 2011

Stort och litet

Är själv rätt nöjd med resultatet, men får se om de fungerar i praktiken. Sydde varsitt förkläde åt mig och lilltösen i samma stil. Valde att göra desginen identisk, vilket innebär att bådas nackremmar går att justera med knappar. Finns dock en liten risk att jag syr fast knappen i mitt förkläde för att det säkert skall hålla.





Jag är väldigt förtjust i tyget, så jag överväger att sy ett lapprojekt med det som ett av materialen. Eurokangas sålde många tyger i samma färgskala som skulle gå att kombinera med det här tyget. Där fanns både mindre ränder, rutor och blommor, alla i samma serie.

Vet inte hur många av er sett filmen How to make an American quilt med Winona Ryder. Då jag såg den som ung föreställde jag mig alltid att jag skulle vilja laga ett lapprojekt med samma filosofi. Ett täcke som var ett pussel av tyger med minnen från olika delar av livet. I filmen sydde de ett täcke som innehöll tyglappar från barndomskläder osv. Då dagens kläder är mera slit och släng kultur och materialen därefter lär den här barndomsdrömmen aldrig bli av.

Relaterade länkar:


Tyg för förkläde (15.03.2011)
Köpte ett randigt tyg i vitt, rosa, beiget och brunt för att sy varsitt förkläde åt mig och lilltösen. Om en månad då jag vet könet på nästa lilling, tänker jag köpa lite till tyg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...