torsdag 5 maj 2011

Sista måltiden

Jag vet inte hur det är med er, men alltid före jag börjar en diet frossar jag dagen innan. Det är ju kanske lite dumt och nollar en hel del av det framtida arbetet, men det är ett sätt för mig att sätta punkt på ett skede och börja ett nytt. Så igår var det dags att frossa. Morgonen började med choklad som bjöds på kontoret och till lunch blev det både rabarberkräm och två portioner hemlagad yoghurtglass. Nu kan jag fast besluten börja min diet, utan att jag harmar mig över att inte ha hunnit pröva på något.

I morse var jag på sockertest. Resultatet får jag i morgon. Är det graviditetsdiabetes som gäller, blir dieten knapp på godsaker som socker och ljust bröd. Ifall jag inte har det, lämnar jag bort sockret i alla fall. Vi har graviditetsdiabetes i släkten och så var min tös stor då hon föddes, så det finns orsak att misstänka det första. I morgon vid lunchtid vet jag om jag får säga adjö till pasta för kommande månader, för det är nog pastan jag kommer att sakna mest. Har tidigare klarat av bl.a. ett helt år utan att vad kan kallas godis från limonader till chips till glass.

Den hemlagade glassen visade sig vara jätte god, vilket knappast är en överraskning. Kan glass smaka illa. Visserligen kan det, för jag har stött på illasmakande glass två gånger, men så har jag också ätit en hel del av det under mitt liv. Det var min största näringskälla i ungdomen och nu min största gottefälla.



Yoghurtglass

3 dl vispgrädde
4 äggulor
4 msk florsocker
2 dl turkisk yoghurt
100 g vit choklad
200 g frysta jordgubbar

Vispa äggen i en skål och äggulorna med sockret i en annan. Blanda sedan ihop dem och tillägg yoghurten. Tina upp jordgubbarna något och krossa dem. Häll in dem i röran och rör om. Smält chokladen och rör in den med. Ställ in glassen i frysen och rör om då och då tills det börjar stelna. Låt stå en stund före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...