onsdag 14 mars 2012

Mönster på sommarhatt

Har inte lagt ut ett mönster tidigare på bloggen, så det här är lite som ett experient. Ritade mönstret först på ett papper som jag fotograferade. Sedan ritade jag av det i PowerPoint. Flyttade sedan över det till Photoshop printade det som pdf och sparade det som en jpg. Måst finnas ett lättare sätt. Försökte använda min Wacom, men det fungerade inte så bra. Nu måst jag ännu lösa hur jag får bilderna ut på bloggen. Här är bilden i jpg, men pdf-problemet har jag inte löst ännu. Vart lönar det sig att ladda upp bilden för att linka den hit. Kan man använda Google Docs, utan att ge alla rättigheter till alla? Kanske jpg räcker?




Hatten är enkel att sy, men få se om jag klarar av att förklara det, då jag inte är så bra på mönsterterminologi. För att sy hatten behöver man ett tyg för rätsidan (bommullstyg är säkert bäst för detta) av hatten, tyg för insidan (antingen samma som ytan eller något motsvarande) och silkesband eller annat platt band. Mönstret innehåller två delar, sida och skärm. Klipp ut samma delar från båda tygerna. Sidorna behövs det två av. Skärmen behövs det en av, men då skärmen är symmetrisk, har jag endast ritat ut halva, så klipp den med tyget dubbelvikt vid skärmens mitt. Lämna gärna tillräckligt med sömsmån, för att kunna ändra på hattens storlek vid behov.

Börja med att sy ihop de två sidorna för yttertyget på mittlinjen (övre kanten på mönstret) och sedan samma för fodertyget. Redan nu kan man pröva hur hatten sitter och göra ändringar vi behov. Nåla sedan ihop yttertyget med fodret med räta sidan inåt. Placera banden enligt mönstret, så att de blir fastsydda samtidigt som du syr ihop hatten. Den delen av bandet som används för att knyta är den du lämnar mellan tygen, så endast en kort stump behöver sticka ut när du syr ihop tygen. Sy sedan ihop alla sömmar, utom den som är mot skärmen. Var försiktig så att du inte i misstag syr över banden på fel ställe. Klipp bort överlops sömsmån. Vänd sedan hatten rätt väg och pressa vid behov.

Nåla sedan ihop skärmen med räta sidorna mot varandra. Sy endast den yttersta delen av skärmen (på mönstret längst till vänster). Vänd sedan den rätt och stick in den i den öppna sömmen på hatten. Ifall skärmen är för lång går det ännu att förkorta på den. När du är nöjd med längden, pressa skärmen. Nåla fast skärmen i hatten, så att du viker sömsmånen på hatten in under för en snygg kant. Sy sedan någon millimeter från kanten på sömmen mellan hatten och skärmen. Sy på samma avstånd en likadan söm hela vägen runt hatten. Det gör hatten finare, men stärker även bandens sömmar.

Till sist behöver hatten två knappnålshål av samma storlek som banden. Hålens placering syns på mönstret. De bakre banden träs sedan genom knapphålen från fodersidan och knyts ihop till en rosett i nacken.


Relaterade länkar:


Sommarhatt åt tösen (22.05.2011)
Tömde ut kläder från tösens byrå som blivit för små och fyllde in med kläder i storlek 56. Vi prövade igenom alla gamla hattar och mössor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...