onsdag 20 juni 2012

Projekt "springlenkki"

Nattade barnen, meddelade min man att jag försvinner ut för en stund och drog på mig lenkkitossorna (springskorna). Projekt springlenkki är påbörjat. Målet är att minst en gång i veckan springa en kort runda i närtrakten. Längden behöver inte vara lång och tidmässigt räcker så lite som 10 minuter. Viktigaste är att få upp pulsen och vänja knäna vid lite spring. Skyller ofta på en massa dumt, då jag inte hinner träna. Då är det ofta för att jag föreställer mig att träning måst ta en timme eller två.


Dagens runda blev en ny rutt över åkrarna. Sprang ett varv längs med nedtrampade stigar som for runt på åkrarna och skuttade vid behov över ett och annat dike. Rutten var passligt ojämn och mjuk. Det är någon dag sedan det regnat, så leran var passligt våt. Lite extra kick på farten fick jag av att fundera på vad allt som kunde gömma sig i det långa gräset. Då klockan redan var tio på kvällen var det inte svårt att hitta på lite monster som fick farten upp. På grusvägen bromsade jag in och sprang på flit möjligast långsamt. 20 minuter tog rundan, vilket var mycket mera än mina knän tidigare klarat av.





Hade på min Lumias Sports Tracker. Rutten var ju inte värst lång, men funderar nog om inte mätningen blev lite fel, då jag kringlade så mycket. Längden har ju dock inte betydelse. Är bara superglad att få springa utan att halta efteråt. Vin-vin för mig. Det blev förresten hårdtest på telefonen, då jag lyssnade på radio, hade på sports trackern och fotograferade omgivningen medan jag sprang. I ett skede vägrade den ta bilder, men annars fungerade det rätt bra. Börjar lära mig använda telefonen även i lite högre hastighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...