måndag 25 mars 2013

Prinsesskalas

Tösen har blivit helt förälskad i Disneys prinsessor, så det var kanske inte så oväntat att det blev temat för kalaset. Klänningen i förra inlägget sydde jag för kalaset och huset dekorerades med tösens teckningar av princessor och slott. Dessutom var det Disneys ballonger, papperstallrikar och muggar med samma tema. Årets fiskeripåsar hade även prinsessor på och var fyllda med ballonger, utblåsbara pappersrör, tatueringar, ballonger, godis och lite pysselgrejs. Sugrören av lite stadigare plast fick alla hem med med namnlappar på med prinsessor och prinsar för att hitta sina egna.



Som salt bjöd jag på skink-purjolök paj, höns-pastasallad och foccacia. Svårt att uppskatta hur mycket det går åt, så vi har en hel del extra sallad. Som sött blev det en kaka med chokladbotten, chokladfyllnad, hallonsylt-färskostfyllnad och vispgrädde på. Hallonen gjorde helheten fräsch. Askungen-figuren lagade jag sent-sent på natten, så jag imponera nästan mig själv då jag vävde ihop den väldigt snabbt. Lagade cupcakes med dubbelsats frosting. En enkel sats hade nog rätt. Dekorerade dem med små chokladkronor även gjorda sent-sent på natten. Man känner sig nästan tvungena att servera på något som går att ställa upp på tallriksstället, då man en gång lagat en och använder den endast på kalas.



Som dekoration på bordet hade vi otroligt vackra körsbärskvistar med blommor som vi fått för en vecka sen av våra kompisar. Tänk vilken tur att de råkade börja blomma just idag. Ser så vackra ut mot den gråa väggen. Synd att de inte håller för evigt.


Experimenterade även med andra sorters kakdekorationer, men de blev inte så bra som de kunde ha blivit. Var lite för trött redan vi det skedet. Men, nästa gång vet jag bättre och kanske kan få något fint till stånd. Prövade först laga kronor av knäck med att ta några decilitermått och hälla het knäck på den. Tyvärr fick jag inte loss de, så det hade varit bra med t.ex. plastfolie. Däremot lossnade den superbra efter en tid i frysen. Däremot fastnade själva decilitermåttet, så dekorationen gick sönder när jag försökte få loss det. Försökte även samma med choklad, men det blev inte lika bra för det är för mjukt. Hade kanske lyckats om jag inte hade satt plastfolie under. Så det blev lite åt fel håll. Marsipanflickan blev dock massor bättre. Tänker dock  något skede bjuda på något serverat i knäckkorgar bara jag hittar lämliga former.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...