söndag 27 oktober 2013

Nästan som ett hem

Så har det nog kännats det här veckoslutet. Städade igår flitigt och idag fick jag njuta av resultatet. På fördmiddagen hade jag första lite större kaffenbjudningen i vårt hem. Tösen fick på besök lite kompisar, så vi mammor fick i lugn och ro sitta och njuta av det nya köket. Riktigt skönt att för en stund normalisera hemmet och sitta vid ett kaffebord som jag så ofta gjorde tidigare. Bjöd på lite olika syltar med croissanter och annat smått och gott. Hittade ett set med olika syltsmaker som var riktigt gott. Skall komma ihåg det här inför kommande kalas.


Under dagssömnen hann jag även göra något jag brukade hinna med. Satt mig ner och sydde medan gossen sov. Tösen satt bredvid med sina egna projekt. Brukar ge henne resttygsbitar och dem klipper hon och lagar något eget av.

Syprojektet är gardiner till gossens rum. Även om vi ännu kommer att ha våran säng där någon tid framåt, inreder jag det färdigt med tanke på honom. Det blir alltså lite av en blandstil för stunden. Pojkens rum blir svart-vitt med gorgonzolagrönt som det så fint heter i Bauhaus.



Ett litet sytips förresten för alla lata gardinfixare. Då jag inte orkar sitta och meta och nåla upp gardinerna så att de säkert skall bli jämnt, brukar jag med symaskinen sy två viklinjer. Avståndet på de enskilda stygnen lagar jag möjligast långt så att det går att ta bort ifall det syns för mycket. Linjerna får man raka med att först riva tyget trådrakt, sedan sy med hjälp av att markera avståndet från nålen på symaskinen. De flesta symaskiner har färdiga mått, men tycker de är lite malplacerade och helt för korta. Hittade inte mina post-it lappar jag oftast använder, så det blev att använda av tösens klistermärken istället. Fugnerade nästan lika bra. Resultatet ser jag imorgon då jag hänger upp gardinerna.

På kvällen kom min man hem, så vi passade på att gå ut lite och hjälpa honom fylla upp sand vid garageväggen. Passade på att ta lite bilder gården och på barnen då de höll på hoppa marken platt tillsammans med pappa. Sandhögen som varit en kort stund utanför vår dörr har varit en succé. Snart har de ingen sandlåda att leka i. Nästa sommar får jag börja med att snickra en. Tills dess får de klara sig med snö om det blir lika som förra året.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...