tisdag 10 december 2013

DIY: Stickade julgransbollar av virkgarn

Rund och cylindrisk julgransboll

Stickade förra julen en julgransboll enligt ett mönster från en tidning. Då tyckte jag bollen blev klart för stor, även om jag använde ett ganska tunnt garn. I år köpte jag ett tunnare garn (Kotiväki) som bl.a. lämpar sig för att virka med. Stickade först en röd boll med en vit snöflinga på. Annars blev den fin, men var inte riktigt nöjd med formen. Den blev cylindrisk istället för att vara rund och vacker som en boll skall vara. Skapade alltså ett eget modifierat mönster, som ger en rundare modell. Den ger en mittdel på 15x15 maskor man kan variera mönstret på enligt önskemål.

Börja med att skapa fyra maskor på fyra stickor. Öka sedan varannat varv enligt mönstert under, så att varje mönsterdel motsvarar en sticka. Stickade mina bollar med tvåans stickor. Lite petigt, men ganska roligt. Stickorna såg dock välanvända ut efteråt.

Mönster för en rund julgransboll. Figuren i mitten får att byta ut.

Nu gäller endast problemet att lösa vart jag skall hänga mina bollar. Då jag ännu inte stickat allt för många, ser det kanske lite tassigt ut med två? Kanske en krans med lite bollar? Funderade på att förenkla modellen och sticka några hjärtan som sällskap. Då skulle de inte vara så ensamma längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...