fredag 20 december 2013

Marionett-kanin och skuggfigurer

Då det har varit en lite stressigare period är det alltid bra att ta lite paus med barnen. Efter att barnen fått se på en gammal tv-serie från min barndom (Histamiini), kom jag på att vi skulle pröva laga en marionettdocka. Hade ingen lämpilig docka, så det fick bli en av tösens mjukisar. Den har hängt med från BB, så den börjar se ganska vild ut. För barnen är den dock lika kär, så de klädde på den en massa dockkläder medan jag trädde på trådar på den och några pinnar. Ett snöre fast i vardera axel och ett i vardera tass.



Vi passade på att göra en lite teater i samma väva. Tösen fick bestämma hur scenen skulle se ut. Hon tog fram två stolar och ställde dem mot varandra. Sedan ritade vi lite kulisser. Tösen ansvarade för bakgrunden, jag och gossen för marken och så tillade jag en liten sten. Det var riktigt roligt att skådespela och båda barnen var stormförtjusta.



I samband med kvällsvarden passade vi på att se på lite videon på Youtube med marionettdockor. Tösen blev förtjust i dem alla. Blev lite inspirerad att förbättra på designen och göra en annorlunda en. Vi snubblade i samma väva på en skuggfilm, som var otroligt fin. Kanske ni redan sett den. För mig som inte hunnit med tv det här året, var den ny. Ni kan kanske ana att det inte blev så mycket av nattande efter det, utan en hel del skuggfigurer under kvällens lopp.


Tösen har förresten fått en ny skjorta från H&M. Hon har en hel del, men den här var så söt så... ni vet. Kunde egentligen tillägga likadana rosetter på en del andra skjortor för lite variation.Tänkte även göra en i reflex-band, men har inte kommit på hur jag vågar fästa den i hennes ytterrock.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...