fredag 13 december 2013

Djur- och hantverksmässan

Det har nästan blivit till en årlig tradition att fara med samma kompis till Hantverksmässan i mässcentret. Varje år har jag främst köpt böcker, men även lite pysselmaterial. Djurmässan har vi hoppat över. I år blev det en liten ändring i traditionen då vi tog våra barn med. Det blev lite mindre hantverksmässan och en hel del mera djurmässa. Egentligen störde det här inte. Barnen var väldigt nöjda, så traditionen lär fortsätta som modifierad.



Till min besvikelse börjar hantverksmässan mer och mer påminna om en butik med en massa små stånd. Tyvärr har de heller inte lika mycket att göra med hantverk. I alla fall inte sådant hantverk som jag själv kunde på inspiration av och kanske göra hemma. Det bästa med mässan var ett fåtal stånd där man fick göra något själv. Mandelmass-formgivningen hade lite för lång kö, men tösen fick dock lite pyssla, så hon var nöjd. Vi hittade två ställen man fick pyssla med papper. Det ena kostade, vilket jag tyckte var lite fånigt. Tyckte det var dålig reklam att ta betalt efter att man redan betalat mässavgiften. Pappersprojekt, som rosetten under, finns det bra instruktioner på på YouTube. Kanske det blir en till pysselkväll? Söta papperssnören på paket skulle inte vara illa.




Ett litet stånd hittade jag som jag blev förtjust i. En kvinna hade startat ett företag som sålde små papperslappar med färdigt utprintade bilder för att pyssla små saker till dockhus. Söta såg de ut, men vet inte om de håller lek. Köpte något smått, men det väntar ännu på pyssel. Mera av hennes produkter hittar ni på butiken sida MiniHali.net. Ser man på bilden under är det lite svårt att tro att allt är papper.


Djur fick vi se en hel del av då det både fanns kor, hästar, grisar... och kaniner, hundar, katter... Tösen överraska mig då hon meddelade att hon vill rida. Hittills har det varit så spännande att jag har fått hålla i henne. Den här gången rusade hon iväg genast fram till första lediga hästen, lyftes upp, red ett varv och kom ner före jag hann ta bild. Modig liten flicka.



En liten överraskande grej såg jag på mässan, som jag inte ännu riktigt förstår mig på. En tant hade med sig chokladkex (Kismet) och försökte mata djuren med det. Några åsnor tackade nej, men flitigt försökte hon ändå. Hoppeligen var alla andra djur lika fiffiga, så att ingen fick magont.

Barnens favoriter var som vanligt hönorna. Bien var även lite spännande då man kunde gå så nära utan att vara rädd. Alla djur man kom åt skulle klappas. Intressantast var kanske ändå en träko, man fick öva mjölka. Riktigt bra gick det för båda.


Själv var jag väldigt förtjust i kaninerna. Har själv haft många och speciellt min senaste var en sån tuffing att jag gärna har en kanin igen. En vit sötnos hade jag gärna tagit hem med mig. De långa raderna med kaninburar är kanske lite fel sätt att ta kontakt med dem. Men, barnen fick även krafsa en som låg på ett bord. Ni kan kanske ana vem tösen hade släpat hem med sig. Vit även den.


2 kommentarer:

  1. Hej! Vet inte riktigt hur detta fungerar med kommentarer då det här om google-konto dyker upp, men min fråga är var du köpt dessa färgglada plastsnören som du skrivit om i ett tidigare inlägg? De verkar vara omöjliga att hitta! /Bianca

    SvaraRadera
  2. Har köpt dem från Suomalainen Kirjakauppa. Återkommer ifall jag hittar urpsrungsförpackningen med märket på produkten.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...