måndag 9 december 2013

Evakuerad

Då byggandet pågår flitigt här hemma, försöker vi med barnen hålla oss undan. Cirkelsågen, dammsugaren och många andra maskiner för ett förskräckligt oljud. Hörselskydd finns, men dem orkar man inte med hela tiden. Dammet som bildas hittar inte så lätt in till sovrummen, men det är ändå bäst att vara hemma då det lite laggt sig och går lätt att dammsuga bort. Vi har debatterat med min man huruvida vårt hem är ett bygge eller vårt bygge är ett hem. Hur som haver, så har vi inte ett hem att gå till efter dagis, men skönt nog ett hem att sova i som är varmt. Så, illa ställt är det inte. Men, det betyder att man spenderar en stor del av tiden på vift. Shoppingcentren, caféer och andra motsvarande ställen blir något av ett vardagsrum för oss, då vårt egna är ur bruk. För barnen är det här ibland tungt. De skulle gärna sitta hemma med sina egna saker och njuta av sitt eget "lugn" efter en lång dag på dagis. Det är svårt för dem att förstå att det inte är ett bra alternativ att vara hemma. Så är det även ganska mörkt hemma, så ett varhus med starka lampor blir konstigt lockande.

Det blir lätt ganska dyrt att spendera all tid borta. Man köper en hel del man kunde ha lämnat bort. Maten är inte lika god som vanlig hemmamat och kostar en hel del mera, speciellt om man jämför näringsinnehållet. Roligt är det dock även ibland, då vi är illa tvugna att hitta på program efter ibland en ganska tung dag.

Iso Omena har fungerat som vårt närmaste vardagsrum. Där får man rida på leksakshästar för en struntsumma. Båda barnen tyckte det var kul, även om de inte orkade så länge som de skulle ha fått. Tösen var något besviken att hennes "häst" inte hade horn, utan var en åsna med lurviga öron. Gossen var hur nöjd som helst och lärde sig snabbt tekniken. Han for omkring med en otrolig fart, så jag fick försöka vakta att han inte kolliderade med de största hästarna.


På veckoslutet tog vi ett besök in till stan. Tösen fick berätta vad hon önskar till julklapp åt julgubben. Hade vi vetat, skulle nog vi ha skrivit en lite längre lista ;) Det blir alltså endast en hästvagn i år. Själv glömde jag berätta att jag vill ha en ny kamera. En liten som ryms i handväskan och som fungerar bättre än telefonen jag tagit dessa bilder med.

Staden har fyllts med en massa små stånd, med småsaker till salu. Köpa gjorde vi inte, men barnen passade på att smaka. Parmesanosten blev en favorit, men fudgen smakade även bra. Köpandet skötte vi istället i Eurokangas-tygaffären som råkade ha 20% rabatt.



Stockmanns julfönster imponerade i år även mig som är vuxen. Oj om man fick betalt för att bygga en hel Lego-stad. Dags att byta jobb? Kanske inte... Tösen tror jag tyckte bättre om den traditionellare versionen i huvudfönstret.


Förutom att vi lekt och beundrat, har jag som sagt även handlat en del. Pre-jul rean har börjat på många ställen, vilket tyvärr betyder julklappar åt mig och barnen. Ännu har jag inte handlat en enda paketerbar julklapp. Skulle gärna visa upp lite av kläderna jag hittat, men tyvärr vill det inte riktigt bli. Några fina modebilder lär det inte bli här i mörkret. Kanske lite variation med vanliga Dagens -klädbilder med cirkelsåg i bakgrunden. Årets julkort kan även bli lite knepiga att fotografera. Kanske två tomtebarn sittande på en hög parkett?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...