tisdag 17 december 2013

Husprojekt: Norra sovrummet del 3

Det har hänt en hel del i Norra Sovrummet sedan jag hunnit blogga om det. Känns som om bygget framskrider väldigt långsamt, men ändå hinner jag inte riktigt med med min bloggtakt just nu.

Hur som helst, så börjar rummet se väldigt lovande ut. Efter att jag bloggat senast har rummet i samma takt som vardagsrummet fått ett lager med betong på sig. Radonrör har dragits för säkerthets skull, men lämnas ännu som en möjlighet, då nästa steg är onödigt ifall vi inte har radonproblem.






Efter betonglagret tillades det extra battingar i väggarna. De ändrar inte på konstuktionen och det är heller inte meningen. De stödande battingarna är kvar och kommer inte att bytas ut då de fungerar. Däremot har husprojektet visat att det är lättare att tillägga battingar än försöka få väggskivorna pusslade runt existerande skivor. Så efter omlagandet fanns det en batting med 60 cm mellanrum passligt för fastsättandet av 120 cm breda gipsskivor. Däremellan kom ull och på det papper. Ovanpå battingarna kommer lister som sedan gipsskivorna kom fast i. I området mellan pappret och skivorna kan sedan elkablar passera.


Efter att väggarna papprats, blev det dags för golvet och nya golvbattingar. Mellan battingarna kom två lager isolering. Får se om det hjälper. Ett stort framsteg är golvet oberoende för då vi köpte huset var hela golvet som en berg-o-dal-bana. Även ordninen på byggandet har ändrats efter några rum. I de sista rummen har väggpappret satts in i kläm mellan golvskivorna och battingarna för att ge ett tätt resultat.


Då rappningen på rörkanalen verkade lite lös och kom ner som stora klumpar vid modifiering blev det lite mera jobb än planerat. Hela murrappningen togs ner och ny kom upp. På så sätt fick min man i samma väva utslätat på muren, som varit helt böjd. Vi valde att experimentera med lite effekt på muren. Då det är svårt att få den snyggt jämn, kan det lika bra vara lite textur på ytan. Därav tog min man kvasten i handen och gav muren en helt ny yta.




Största bekymret orsakade ett hörn med rörkanalen och en gammal fot för en brasa. Min man göt lite mera betong på det för att ha ett stöd för battingarna. Sedan satte han fast skivorna. Igår, då vi monterade ihop klädskåp till rummet märkte vi att golvet var lite snett. Så det blev för min man och svärfar att riva upp hörnet igen och såga bort lite från battingarna. Då hade vi just på morgonen lite jublat över att allt börjar vara så långt, så kändes det ju lite hopplöst att riva upp det igen. Men, på natten stod skåpen på en fin rad. Ännu är de inte fastsatta och så kommer det sista skåpet att orsaka lite mera bekymmer. Utrymmet mellan taket och skåpet räcker inte för luftväxlingskanalen med ljuddämparen, så det blir lite att modifiera på skåpet. Får alltså visa den delen bara problemet är löst. Förutom att skåpen börjar hitta sin plats har alla väggar fått gipsskivor, spackel och målfärg. Den beiga väggen skall ännu få ett lager. Väggen bakom skåpen behöver ej göras så noggrannt, då skåpen kommer framför.



Ännu bör skåpproblemet lösas, sista elen dras, väggen målas, takpanelerna tilläggas och parketten läggas. Sen blir det inflytt... hoppas jag.

1 kommentar:

  1. Hej! Jag skulle vara väldigt tacksam över att få veta var du köpte dessa plastsnören du berättar om i ett tidigare inlägg i maj om jag minns rätt?? Jag letar och letar som en galning men kan inte hitta de i någon affär!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...