måndag 28 juli 2014

Trädgården: Konsten att gömma stenar

En gård med stenar, men helst ingen stenträdgård.



Har grävt upp en massa stenar från leran där gräsmattan hoppeligen snart trivs. Alla större stenar på 20-30 cm djup jag hittade. Dessutom har min man hittat en hel del stenar under marken medan han grävt täckdiket. Stenar har vi alltså inte brist på. En hel del hamnar under parkeringsplatsen. En del placerar vi längs med terrasskanten på insidan. Men, resten blir det att skänka bort eller hitta på något annat av. Har inget emot stenar och berg. Tycker det gör min trädgård mera varierande och skapar olika områden. Men, vill heller inte ha en stenträdgård utan grönt.

Några ställen har vi ju redan "gömt" stenarna på. Muren byggde min man av stora stenar som fanns under den gamla grillstugan och av stora stenar han hittat under marken. Brist på stenar var det inte, men nog av kantiga eller sådana som är lätta att använda. Muren syns i förra inlägget med grusgången. De flata stenarna använde vi till att laga golvet för cykelskjulet. Golvet är ännu inte riktigt färdigt.



Övre delen av cykelskjulet skall bli en plats för två sopbehållare. Lagade kanterna av underlaget med stora stenar för att få sanden att hållas inanför. Måttade ut med vatupass för att få dem ungefär på samma höjd. Det kommer betongplattor överst. Muren behöver även en rad till för att sopbehållarna skall kunna stå så långt bak som möjligt.


Kom här om dagen på ett till sätt att gömma stenarna, dock ganska synligt. Då vi har två olika sorters täckdike, betyder det att vi har grus längs med en del väggar och mylla längs med andra. För att få dem att se lika ut tänkte jag täcka in dem med stenar i olika storlek. Tycker det ser ganska snyggt ut. Var dock inte helt säkert först. Stenarna är inte ännu slutligt placerade där, då min man ännu skall slipa och måla sockeln. Placerade dit dem så att jag skall veta hur många som går åt och hur det ser ut. Nu gäller det att samla ihop mera till resten av väggarna lär inte vara ett problem.


Ännu finns det dock stenar kvar. Har skänt en del åt grannen och lovat bort en del. Stenarna på översta bilden är dock alla ännu "ogömda". De blir ännu fler bara jag tömt framgården på sand och stenar. Det är dagens projekt bara gossen somnar. Vi har ett litet avtal med tösen. Hon får se på film eller pyssla något speciellt medan gossen sover och jag får stå utanför och gräva. Fönstren är öppna så hon ropar då gossen vaknar. Fast alla dagar somnar han ju inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...