söndag 30 november 2014

Första advent

Ett lugnt hemmaveckoslut


Veckoslutet blev något annorlunda än planerat, då vi försökt hålla oss inne. Gossen har varit förkyld, så vi har fått ta det lugnt. Istället för kompisträffar har det blivit att leka hemma och städa huset. Egentligen inte alls så illa som det låter. Tog fram sopsäcken jag nämnde och så satt vi igång.

Tösen hittade en död spindel bland sina leksaker, vilket jag självklart fullt utnyttjade. Snabbt blev det fjång på henne och två säckar med pappersskräp med slutkörda pysselböcker och teckningar slängdes bort. Hon blev själv så glad då hon hittade en massa saker hon saknat. En massa slutritade ritböcker och högar med pappersdockor byttes ut till rediga hyllor med just de pysselsakerna hon ville använda.

Före vi började med husprojektet var jag noggrann med att se till att barnen inte plockade fram alltför många leksaker på en gång. Då de lekte i vardagsrummet kändes det viktigt att lära dem hålla det redigt. Då husprojektet började och allt i hemmet blev ett kaos, var det svårt att kräva att barnen skulle städa. Verktyg låg huller om buller och sakerna rymdes inte in i skåp. Nu börjar det bli något redigare. En hel del verktyg finns ännu i vardagsrummet och tamburen. Min man håller på bygger på ingångens vägg, så plankor och sågar står på rad. Ändå försöker jag långsamt börja vänja barnen vid ett normalt hem igen. Ett hem där man inte behöver klättra över saker, utan kan njuta av tomma ytor.

Långsamt, blir huset renare. Tvättade i nedre våningens badrum bort en hel del byggdamm underifrån tvättmaskinen. Passade även på att tömma badrumsskåpet, men var tyvärr inte lika flitig med slängandet där. Tänk hur mycket onödig kosmetik man kan samla på sig. I själva verket använder jag nästan ingen kosmetik, då jag inte gillar tanken att kleta på mig en massa kemikalier och egentligen inte ger tid åt det heller.


Köket fick jag även lite putsat upp och några julpynt hittade in i köket. Känns härligt med lite inredda utrymmen. Börjar få sug på att fixa upp lite här och var. Nu funderar jag på huruvida jag skall måla adventsljusstaken (bilden under) svart. Tycker den skär sig med den ekfärgade skivan. Blir det kanske för mycket svart? Röd gör det nog mera juligt...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...