måndag 3 november 2014

Trädgården: Farväl till sommaren


Just nu känns det lite som om tiden bara skulle rinna iväg och jag inte hinner riktigt med något. Läste en artikel idag och hur allt är lite för effektivt för att vara bra. Att vara effektiv är kanske inte avkopplande eller hälsosamt, men något som får mig på gott humör. Njuter av att vara effektiv och fyller min dag tills jag är tvungen att vara effektiv. Trädgården har varit ett lätt sätt att hitta på något effektivt här hemma. Något som känns bra. Något som känns som om det går framåt. Något som känns som om det är viktigt... för mig. Snart tar trädgårdssäsongen slut och då måste jag hitta tillbaka till mina innesysslor. Jobbdatorn är helt för lätt att plocka fram. Det känns även effektivt och viktigt. Trägården är det stället jag rymt till för att få tänka, vara ifred och bearbeta något som behöver tankearbete. Samtidigt har det varit den enda motionsformen jag hunnit med.

I trädgården har det hänt en del sedan jag senast skrev. Våra grannar har hämtat mylla åt oss, så nu hoppas jag på en grön gård genast på våren. Fröna har jag spritt ut i hopp om att de ska klara sig under snön. Den gråa, fula gården ser genast fräschare ut i och med myllan. Ingen leråker mera.


I kanten har väntat en stenhög i brist på idéer. Problemet har varit för mycket stenar, men nu har det ändrats till för lite. Två nya behov har hittats. Bara vi hunnit bygga staketet mellan oss och grannarna planerar vi placera ut stenar längs med nedrekanten. På så sätt hålls deras grus på plats och så ser helheten fräschare ut mot oss. Dessutom hindrar det hunden från att slinka under staketet. Vi har även fått infarten återställd med asfalt. Det andra stenprojektet blev sluttningen mellan asfalt och gräsmatta. Min man hade redan lagat hälften före asfalten. Valde att fortsätta den hela vägen upp för att minska på mängden olika material. Då området är litet försöker jag hålla materialen så få som möjligt så att det inte skall se ut som ett misslyckat pussel. Nu funderar jag även på att lägga stenar på andra sidan mellan grannmuren och asfalten. Lite planering krävs alltså ännu. Då min man vill behålla betongplattorna tänker jag testmåla dem ifall de skulle se snygga ut som svarta. Passa bättre ihop med asfalten.



Asfaltlagarna skrattade något åt oss och frågade ifall vi planerat använda garagedörren som stoppare. De menade att infarten kommer att vara så hal att det kan finnas behov för typ en madrasserad vägg. Då bottnet på bilen ännu tar i när man kör in lär det dock bli en terrängbil som gäller oberoende. Våra filar är gamla som gatan, så det lär vara dags att byta snart i alla fall. Helst dock inte före renoverandet och betongkuskandet är slut.

Ibland är det svårt att komma ihåg hur mycket det har hänt under sommaren. Sökte fram lite före bilder för att påminna mig själv. Hittade inga lämpliga bilder från början av sommaren, men de här var inte allt för långt ifrån då grundarbetet i början inte ändrade på utseendet. Ännu är det inte färdigt, men längre än så hinner vi inte i år. Skönt att ha lite kvar till nästa år. Något att se fram emot.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...