söndag 10 maj 2015

Badrum och bastu: grus och styrox

Glad morsdag till alla!



... eller kramdag som vi döpt om det till,då det är den dagen man skall komma ihåg att krama mamma extra mycket. Här har morsdagen inte firats, utan istället har jag främst legat i soffan och vilat bort en häftig flunssa. Gårdagens bökande i gården tycks ha gjort en lätt snuva ganska så mycket värre.

På förmiddagen försökte jag meta lite inför terrassbygget och äta lite picnic ute med barnen. Vi bar även ut en lite bänk som legat i lekstugan och satt där och såg på barnen busa och njöt av solen. Men, sen tog energin totalt slut och jag har sovit några timmar för att ta igen mig. Vaknade till en härlig tystnad av nöjda barn.

Fixandet koncentrerar sig mest i källaren sombäst, där min man gör färdigt för att lägga betong i hela källaren. Vi har länge haft ett golv av sand i badrummet, men nu är det täckt. Först planerade vi var avloppsrören skulle komma med tanke på att vi ska ha dusch, badkar och lavuar med tvättmaskin. Därefter blev det att placera ut dem enligt planen och sätta en filterduk och lite grus under för att få höjden rätt.


Vi köpte en säck med lekagrus och några små påsar till för att få det att räcka. Min man skyfflade in gruset genom fönstret och spred ut det möjligast jämnt. Lite knepigt då man sjunker in där man går.


Nu ligger det en massa bruna bollar omkring på gräsmattan, så det ser ut som om hunden varit i farten...

Efter lekagruset blev det dags för att lägga styrox över hela golvet.Två lager för att bli tjockt nog. Då min man sågade ut styroxbitarna på gården har det dessutom nu "snöat" över hela området. Fast, det lär väl försvinna in i marken då gräset växer.

Runt brunnarna har min man gjutit lite betong för att få dem att hålla bättre och inte spricka. Orsaken till tystnaden då jag vaknade var att en liten gosse fått hjälpa till att sprida ut betongen. Han såg såå nöjd ut!


Och första bilden ja :) Det är en fin morsdagsgåva, även om den inte är planerad som en sådan. En dörr som håller källardammet nere och värmen uppe. Snart skall ett till dammigt skede börja, då hela hobbrummets golv skall få skåror för golvvärme.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...