onsdag 13 maj 2015

Trädgården: Med baken i vädret

...på jakt efter sniglar


Så har kampen börjat. Lite otrevligt känns det att få jaga såhär för att få ha sin gård. Tanken är ju inte att inte andra djur skulle få komma hit till gården. Gärna välkomnar jag en hel del av dem, men nu är det helt klart obalans på allt. Inga igelkottar eller andra små djur som skulle äta upp alla sniglarna, så de tar över. Då vi köpte huset var gården överfull. En snigel var man än steg, så det knastrade då man gick. Varje kvist på hallonbuskarna hade en snigel. Aldrig att jag sett så många. Tack vare grannbygget och ett tumult som pågått har dock en hel del sniglar försvunnit från vårt område. Länge tar det dock inte före situationen är samma igen. I stadens ovårdade snår finns det en massa och de hittar sin väg till oss. Där bland höga grässtårn och en blandning höga ogräs stortrivs de.

Har börjat ha med en hink på morgonpromenaden med hunden. På kvällen går jag även en sväng utan sällskap. Fyller på en sats med kanske 30 sniglar på under tio minuter. Hoppas med ett litet gallrande kunna minska på antalet. Helt bort får man dem inte mera. Speciellt inte med ovårdade tomter i närtrakten. Gift vill jag heller inte sprida ut, även om jag vet att grannarna gärna skulle dela med sig av sitt om jag ville.

Men att plocka ogräs, söka sniglar och uppehålla trädgården är avkopplande och gör mig nöjd. Något skönt med att plocka och bråka med de små envisa plantorna. Som om alla andra bekymmer glöms bort. Friska luften känns skön även om regnet piskar eller droppar på en. Har så saknat den här årstiden. Fast redan nu stressar jag över att den snart är slut, vilket är fånigt då den knappt börjat. De första blommorna har snart blommat färdigt, men ännu finns det så mycket kvar som inte hittat upp och väntar på sin tur.


Ser fram emot en förlängd helg och hoppas hinna stå med huvudet ner och baken i vädret. En stund för avkoppling och ro, som kontrast mot arbetsvärldens och familjelivets hektiska tempo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...