torsdag 5 april 2012

Påskbordduk

Vi har tryckt med textilfärg små tippor på en gammal lakanbit för att göra det lite fint till påsk. Först var tanken att endast göra en pappersversion, men då silkespappret jag köpt var onödigt skört, rev jag sönder ett gammalt bebilakan jag inte hade i bruk. Lakandet är usprungligen en bordduk från vårt bröllop, vilket gör de lite extra kul. Vi tryckte först en version med vanlig akrylmålfärg, men lyckades tyvärr förstöra första versionen, med att riva tyget på fel ställe. Den andra gjorde jag i fiffigare ordning och började med att riva en passligt stor lapp, sedan stryka och till sist först trycka med barnen. Då textilfärgen var ganska tunn fick jag lite styra för att undvika allt för mycket klott. Näbb, ögon och ben ritade jag med en textiltusch. Härligt att ha en hemgjord bordduk att plocka fram varje påsk.






Planterade blommor jag fått på söndagen i glasvasen. Det var väl dags att äntligen slänga ut hyacinterna som bott i vasen. Ett litet gult snöre köpte jag för att pigga upp den ljusa bordduken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...