tisdag 3 april 2012

Hello Kitty- och BääBää -kalas

Barnkalaset tror jag blev en succé för barnen. De verkade ha riktigt roligt tillsammans och lekte duktigt tills det blev dags att börja söka sig till sina egna sängar.

Bakade in i en stor ugnsform kakbottnen, för att kunna forma den till en stor Hello Kitty. Är själv nöjd med kakan. Har inte gjort en sådan tidigare, och tyckte den blev riktigt fin. God lär den även ha varit. Det blev vit och röd marsipan. Modell tog jag av tösens Hello Kitty -skjorta som blivit hennes snuttefilt. Ögon och nos hittade jag i en av Pandas godispåsar. Morrhåren gjorde jag av lakritssnören. Fyllningarna var kinuskikräm gjord på hemlagad kinuskisås, vispgrädde och vaniljsåspulver och en vaniljkräm på vaniljpudding, vispgrädde och vaniljssåspulver. Använder vaniljsåspulver istället för gelatin, då det passar.




Muffinsarna blev inga Hello Kittyn pga tidsbrist. Tror de smakade ändå. Fyllde kakställningen med kexen vi bakat och muffinsar. Kakställningen fick nya rör som jag nu kapat med en rörkapare, så att den säkert skulle bli stadig och jämn. Mycket nöjd!



På söndagen blev det kalas för släkten, och tösen hade önska sig en BääBää-kaka. Hennes mjukisfår heter BääBää och utan den och Hello Kitty -skjortan blir det inget av sovandet. Fåret var lite svårare att göra. Hade planerat laga en större kaka, men då det blev kvar av lördagens kaka, fick jag ändra planen. Själva kakan blev inte riktigt så fin och smaken var kanske inte riktigt lika god, men tösen var nöjd. Det blev en hel del sockerkräm ovanpå. Inuti blev det av Domino-kexens kräm (blev en hel del över som jag hade frysit ner) blandat med färskost, och hallonsylt blandat med samma.



Fick förresten ett nytt habegär. En fin bricka att servera kakorna på. Kakfaten räckte inte riktigt och mitt försök att maskera en vanlig plåt lyckades inte riktigt.

Relaterade länkar:


Domino-kex (21.03.2012)
Jag fyllde kexen på dagen och dekorerade dem med tösen på kvällen. Nu är de insatta i frysen i väntan på kalaset. Smakade lite på fyllningen och den var nog så god att kexena lär duga bra åt gästerna...




Hemlagade kexformer (20.03.2012)
Då tösen ska ha Hello Kitty -tema på sitt kalas och jag länge funderat på att böja egna kexformer, tog jag nu tången i handen och satt igång...




Serveringsfat i tre våningar (22.03.2011)
Äntligen färdig. Så känns det nuförtiden med alla projekt. Planerna har funnits i huvudet ända sedan hösten men materialsökandet har gått långsamt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...