måndag 20 augusti 2012

Bröllopsdag och kräftkalas

Förra veckan har jag njutit till fullo av de "sista" sommardagarna. Så känns det i alla fall då det nu var höstkänsla i luften. Ordnade kalas åt några mammor, så hade tio små barn som for omkring här i vårt vardagsrum på onsdagen. Tror det var det största antalet hittills. Bjöd dem på enkel mat och de hämtade frukter till efterrätt. Riktigt lyckat tycker jag.

På torsdagen var det vår bröllopsdag, så vi åt en glassportion på pavilliongen i Gäddvik. Glassen var på tok för stor, eller så har jag vant mig vid mindre för fick lämna en del av portionen. Tösen åt nästan lika mycket som jag. Så snål var jag att jag inte hann ta bild före jag smakat några skedar. Gammaldags vaniljglass är alltid bäst. Är en tid sedan jag lagat det själv. Kanske jag hinner under veckan. Vi hade förresten jätte tur med vädret. Solen sken då vi satt på restaurangen. På vägen till bilen började himlen fyllas med mörka moln och det blev snabbt mörkt ute. När vi kommit hem började regnet ösa. Hade förresten på mig mina nya shorts som jag köpt för en struntsumma i Seppälä. Alla korta shorts har flugit ut eller blivit pyjamasar. Nu är det knälånga som gäller.






På veckoslutet var vi på mina föräldrars stuga. Det blev kräftkalas på kvällen med mina syskon. Barnen får genast i ung ålder lära sig sitskultur och fiffig alkoholförbrukning av sin familj. Något jag lärt mig när jag var liten och är mycket tacksam för. Tösen fick även ett eget snapsglas, med samma innehåll som mamma, vatten. Dricker väldigt lite nuförtiden. Endast ett glas portvin eller lite vin någon gång i året. Och bara om det är gott.





Det är skönt på föräldrarnas stuga då barnen trivs med morföräldrarna och knappt saknar oss när vi är där. Vi passade på att utnyttja tillfället och sprang en lång lenkki med min man till ett spa i närtrakten där vi gick omkring på området och sedan sprang vi hem över åkrarna. Efter det var vi båda så trötta att vi främst slappade. Lite hann vi dock såga på kvällen. Vad det blir visar jag bara jag fått det fotograferat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...