onsdag 22 augusti 2012

Tygbutiksrunda i Tallinn

Besökte Tallinn idag med min gudmor, mor och mina barn. En liktigt lyckad färd måst jag säga, då jag hittade en affär jag kunde ha gått tokig i. Först shoppade vi i en liten tygaffärr som min mamma hade varit i tidigare. Tur nog frågade vi henne om det fanns någon tygaffär nära och det fanns en 50 meter ifrån henne. Den lär jag komma tillbaka till genast bara jag får chansen för den var nog lite av ett paradis för mig. Långa hyllrader med potentiella projekt. Tyger, band, pärlor, garn och allt i alla färger och ett mycket större sortiment än jag sett i Finland. Allt var superbilligt och dessutom hade de 40% rabatt. Bilderna är tagna med min mobil, så de blev inte så superbra...




Nästa gång reser jag med bättre plan på vad jag skall ha. Det mesta var ju polyester, så jag fick söka en stund. Men, med lite hjälp hittade jag fina bommullstyger. Nu blev det ett beiget tyg för byxor (ca 12 euro i lilla butiken) och i brunt (ca 7 euro) och aqua (ca 3 euro) för klänningar. Blir alltså rätt billiga plagg. I Finland är det billigare att köpa färdigt, men här var det nog tvärtom. Köpte även lite kantband, då jag inte hittat rätt färg här i Finland och en tygbutiksägare sa att hon inte får rätt färg åt mig. Här var det bara att välja.



Då det flög någå kryp omkring i butiken väntar tygerna nu  i frysen på att jag skall hinna sy. Håller på med en kjol, så de kan lika bra vänta där. Vi hade något hemma för ett tag sedan jag blev rädd att var pälsätare, men tur nog var det inte det. Har blivit mycket försiktigare efter det. Är rädd om mina tygförvar även om jag förminskat en massa på dem efter krypmötet.

Resan blev jag bjuden på av min gudmor som födelsedagsgåva. Förutom det fick jag även ett fint smycke från båten. Har inte så många Snö Of Sweden då jag inte hittat något som varit tillräckligt enkelt, men den här blev jag genast förtjust i. Börjar jobba deltid om två veckor, så det blir bra med lite nytt. En väska är även på kommande från Holland. Väntar med spänning.


Båtresan var även riktigt lyckad. Barnen var superduktiga, som oftast. Tösen lekte i lekrummet och pojken kröp omkring i korridorerna. Höjdpunkten för tösen var nog troligtvis att vinna på bingo och få en massa godis som hon smaskade i sig medan vi gick omkring i Tallinn. Bollhavet var även en succé. Gossen stackarn var så trött att han somna på hemvägen i bilen och fortsatte sova med full mundering på vardagsrumsgolvet.

Nu skall jag njuta ett glas portvin jag hämtat hem. Nati nati...

3 kommentarer:

  1. Var i Tallin hittade du den enorma tygaffären?

    SvaraRadera
  2. Deras webbsidor med adresser hittar du här: http://www.kangadzungel.ee/

    Den här vill jag minnas att var Kangadzungel XXL vars adress är Tartu mnt 35

    Hoppas du hittar :)

    SvaraRadera
  3. Tack för det. Jag ska åka till Tallin på söndag. Hoppas jag hittar affären, jag får väl fråga mig fram.
    Hälsningar Stina

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...