söndag 12 augusti 2012

Maskinproblem

Finns det något mera irriterande än verktyg som inte fungerar? Säkert, men just nu känns det här tillräckligt jobbigt. Försökte förkorta några bodyn som blivit små till t-shirts åt pojken. Än så länge är det obrukbara, så förskräckligt blev resultatet. Första stygnet jag ville använda fungerade inte, då maskinen åt upp mitt tyg. Så tunt borde det inte vara. Bytte till sick-sack vilket ledde till att tråden splittrades med jämna mellanrum och att den hoppade över stygn. Byte av fot hjälpte för överhoppandet, men ännu skär den av min tråd. Hittade ett forum som nämde att felet kan vara i nålen och rekommenderade det märkes nålar jag använder. Försökte även byta nål, utan resultat... suck. Trådkvaliteten borde också vara bra. Till nästa skall jag söka fram en "metallic" nål för de har större öga. Hoppas det hjälper, för annars gråter jag. Har satt en hel del pengar på maskinen, så man vill ju bara att det skall fungera. Så går det när man tror att man snabbt kan väva ihop något...



Odugligt resultat av Janomen och detta det snyggare exemplet


PS. Symaskinslampor är superheta. 


3 kommentarer:

  1. Jag har kommit fram till att desto äldre och enklare maskin desto bättre! Suktar efter min mormors gamla maskin men mamma vill tyvärr ha kvar den :)

    SvaraRadera
  2. Hade i början min mammas gamla signer. Den var helt super. Mycket jämnare syende, inget ryckande som den här och så hade jag aldrig problem med den (eller så har de dåliga minnen glömts bort). Tyvärr lossnade en del när den flyttades från ställe till ställe. De försökte reparera den en par gånger, men sen gav jag upp. Undrar om jag borde ha försökt ännu en tredje. Annars är nog den här helt bra. Raka sömmar går bra, men det tror jag även en Ikea maskin klarar. Kanske det blir bättre bara jag lär mig känna maskinen lite bättre. Använde mammas maskin från barndom till vuxenålder, så jag hann lära mig hur man skulle hantera den.

    SvaraRadera
  3. Ps. Min nya Singer var inte alls lika bra. En basic maskin, men inget för någon som syr så ofta som jag. De nya maskinerna är gjorda i Kina med billiga delar.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...